dijous, 14 d’agost del 2025

ESGLÉSIA DE SORRE, ADVOCADA AL PROTOMÀRTIR SANT ESTEVE, VALL D’ÀSSUA. SORT. EL PALLARS SOBIRÀ.

 

Llegia de l’Església de Sorre, advocada al protomàrtir sant Esteve, a la vall d'Àssua , al terme de Sort a la  comarca del Pallars Sobirà.

 

https://algunsgoigs.blogspot.com/2016/11/goigs-sant-esteve-sorre-al-municipi-de.html


https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/25669

Edifici  d'una nau amb absis orientat. L'antiga porta romànica, avui encegada, es troba situada al mur de migdia, sota un petit pòrtic cobert que es troba també en estat d'abandó. És de petites dimensions i de característiques similars a les de l'església veïna de la Mare de Déu de Bernui, amb arc de mig punt construït amb petites dovelles que són de proporcions més allargades que a Bernui, resseguit per una arquivolta o motllura formada per petits blocs. Prop de la porta, a la part superior del mur, s'obre una finestra també romànica, atrompetada.

Durant el treball de camp de l'any 2020 encarregat pel Departament de Cultura s'observa que la porta actual d'accés a l'església es troba als peus de la nau, sota un petit cobert. Per damunt d'aquest, i sota mateix del pinyó que forma la coberta a dues aigües de llicorella, s'obre un òcul i una obertura cruciforme.

A l'angle sud-oest s'aixeca la torre-campanar amb coberta, també, de llicorella. Tota l'estructura de bigues fusta del sostre de l'església i la coberta de llicorella és d'obra nova. A l'interior es veuen treballs de tractament de fissures i humitats, segurament causades pel mal estat de la coberta original, que han malmès les pintures. S'ha fet un repicat a les parts baixes de l'enguixat i s'ha deixat la pedra vista. El paviment es de terratzo.

https://algunsgoigs.blogspot.com/2016/11/goigs-sant-esteve-sorre-al-municipi-de.html

Que el protomàrtir Sant Esteve  elevi a l'Altíssim la pregària del poble català per assolir la llibertat nacional, els clams de les victimes dels genocidi ètnics i/o culturals que es duen a terme arreu del món, i les peticions de justícia dels que pateixen la corrupció endèmica i sistèmica. 

Amén !!!