dilluns, 11 d’agost del 2025

IN MEMORIAM. ESCOLA PÚBLICA A LA TORRE MENA. LA BADALONA QUE EL TEMPS S’ENDUGÚE. EDIFICIS ESCOLAR DE CATALUNYA ANTERIORS A LA DICTADURA FRANQUISTA

 

Fa anys i panys que maldem per confegir un inventari dels edificis escolars de Catalunya, anteriors i/o coetanis a la dictadura franquista, ja us dic que no és una tasca senzilla, i que massa sovint ens han posat “ pals a les rodes”; sortosament, i sovint de forma imprevista, trobem una noticia, una imatge, i podem afegir un altre edifici escolar anterior a la dictadura franquista. 

Ajudeu-nos en la nostra recerca, esperem les vostres imatges i dades a l’email castellardiari@gmail.com

Llegia de la Torre Mena ; casa d'estil colonial  que data de 1880. Va ser construïda sobre les ruïnes d'una més antiga, la masia de can Mena.

A l'interior hi havia una capella on s'hi venerava un Sant Crist, que, segons sembla, era el mateix que havien portat els segadors en la revolta del Corpus de Sang l'any 1640.

L'edifici, del que ens agradarà tenir noticia de l’autor a l’email castellardiari@gmail.com , té forma de castellet,  és una torre de tres cossos: un cos central amb baixos i dos pisos i dos laterals amb baixos i un sol pis.

Al nivell de la planta noble del cos central, un balcó molt sortit es recolza sobre columnetes de ferro. Conjuga, amb sentit eclèctic, elements clàssics, com les columnes del vestíbul, els carreus en punta de diamant, les obertures i les proporcions en general amb elements medievals, com els merlets i la torreta central.

https://www.llefia.org/gallery/main.php?g2_itemId=37092&g2_imageViewsIndex=1

Va exercir com escola en els dies foscos que seguien a l’alçament armat dels militars feixistes encapçalats pel general Franco contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC de la II República


L’EDUCACIÓ PÚBLICA A BADALONA EN TEMPS DE LA II REPÚBLICA.

Raquel Expósito Carneado