dimarts, 21 d’abril del 2026

CAPELLA DE LA CASA BATLLE ADVOCADA A LA MAREDEDÉU DE MONTSERRAT. FIGOLS. TREMP

 

https://www.poblesabandonats.cat/fitxes/822

El poble de Fígols està situat a la vessant oriental de la serra de Montllobar, a 731 metres d'altitud, a 9,5 quilòmetres a l'oest de Tremp, al peu de la carretera C-1311

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/25224

La capella de la casa Batlle, advocada a  la Mare de Déu de Montserrat està situada als afores de Fígols de Tremp, en la direcció est.

Es tracta d'una capella de planta rectangular, d'una petita nau amb volta de canó rebaixada i impostes a l'arrencada de l'arc de la façana principal. Aquesta, endarrerida del paredat de pedres, presenta un mur d'obra arrebossat en el que s'obre una porta i dues petites finestres, les tres emblanquinades en els seus perfils.

La resta de l'aparell és de carreus de diferents dimensions i disposats d'una manera irregular.

La coberta és de lloses de pedra.



Si existeixen, ens agradarà rebre un exemplar dels Goigs a l'email castellardiari@gmail.com, i si fos possible, fotografies del interior de la capella

Havíem fet una publicació de l'edifici que havia donat aixopluc a l'escola : 


No trobava imatges de la capella de Sant Sebastià i d eles runes de Sant Joan Evangelista  de la casa Masenc o Mas de Prior situat als afores de Fígols. Sou pregats de fer-nos-les arribar a l'email castellardiari@gmail.com 

Només una Catalunya lliure i sobirana,  podria plantejar-se polítiques   demogràfiques  que permetessin ocupar  i dignificar la totalitat del territori, està clar però, que hi ha massa  interessos  espuris , que tenen el benefici a curt termini com única opció possible. Anem MOLT tard. 

L'associació - forçada -  amb el REINO DE ESPAÑA ha estat MOLT negativa en tots els aspectes, també, també, en l'àmbit religiós en el que s'havia produït una simbiosis entre l'Església i el poble, recordeu que aqui dèiem escolans  - els que van a l'escola-  als que al  REINO anomenaven   MONAGUILLOS. 

El mal no sempre ve d'Almansa, el llenguatge  xaró groller, inapropiat, deliberadament inculte, que sovinteja en la programació de les televisions en llengua castellana, en programes on persones de dubtosa honestedat, formació i/O intel·ligència, opinen de tot i de tothom, comença a traslladar-se a la televisió en llengua catalana

 Que l'arcàngel Sant Miquel  i    Sant Antoni de la  Sitja,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels trempolins, urgellencs ,  montclarencs ,  figuerencs ,  pontarrins ,  ,  pallaresos , amazics, illencs,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits ,  sahrauís ... , pescadors , pagesos, ramaders , usuaris de Rodalies de Catalunya, usuaris de la xarxa viaria de Catalunya,  andalusos victimes dels aiguats, andaluses victimes de la manca de cribratges del càncer de mama, victimes del  monolingüisme genocida ..    i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

Ens dol assabentar-vos que els genocides, els piròmans,  els traficants de persones, armes, drogues , els corruptes, els policies assassins de Marroc , dels EUA ,  d'Iran , ... ,   continuen en llibertat

Les eleccions  d’Extremadura venien a confirmar  el traspàs DEFINITIU I ENS TEMEM QUE IRREVERSIBLE  de la “ milana bonita “

Badalona ens recordava - dolorosament -  que els pobres són aquells que no serien el que són si nosaltres fóssim el que hauríem de ser.

«A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

inFeliços els perseguidors  dels justos i  de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern