dilluns, 5 d’octubre del 2026

D’ESCORXADOR A RECTORAT DE LA UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI. TARRAGONA

Llegia que l'any 1892 es va iniciar el projecte de l’edifici de l’escorxador de Tarragona , l'obra  però – Tarragona és Catalunya -  no acaba fins a l'any 1902.

El nou edifici, construït sobre el primer cementiri cristià de Tarragona, va ser dissenyat per Josep Maria Pujol i de Barberà (Tarragona, 18 d'abril de 1871 – 30 de novembre de 1949), a partir del model dels escorxadors de Saragossa i de Madrid, disposats en forma longitudinal.

La manca de ventilació era un dels problemes principals de l'escorxador, així com el precari sistema d'evacuació de les aigües brutes a causa de la manca de cabdal. És per això que no es podia garantir la salubritat de la població en aquesta zona.

 Entre els anys 1977 i 1978 es van fer obres de millora i des del 1992 és la seu del Rectorat de la Universitat Rovira i Virgili.



Xavier Romaní i Bové és un reconegut arquitecte i urbanista català amb una trajectòria profundament vinculada a la ciutat de Tarragona. La seva activitat professional destaca per la redacció de plans de reforma urbana, la rehabilitació de patrimoni històric i la projecció d'equipaments públics i universitaris. 




L'any 1982, conjuntament amb el prestigiós arquitecte Lluís Cantallops i Valeri (Barcelona, 1934) ,va redactar l'Avanç del Pla Especial de Reforma Interior (PERI) del centre de Tarragona.