diumenge, 24 de febrer del 2008

SANT FELIU DEL RACÓ, DE VALRÀ O DE CASTELLAR


Tinc d’aquesta església molts i bons records, el millor sense cap mena de dubte, el casament de la meva filla Núria ; escrivia en aquella ocasió:

El dissabte 19 de maig de dos mil set, per un únic dia, passaria a ser el pare de la Núvia; em despertava abans de les 6,00, i mirava al cel que semblava presagiar un dia assolellat i quasi calorós; voltava per la casa, silenciosa en aquelles hores i m’adonava que el meu caràcter em faria passar més d’un tràngol en el decurs de les properes hores; les botes de muntanya semblàvem cridar-me com tots els caps de setmana, però em tocava avui fer una sortida en la que malgrat la mínima distància – des de la porta de l’església de Sant Feliu del Racó fins a l’altar – intuïa un nivells d’emoció, que farien difícil contenir les llàgrimes.

Algunes dades d’interès d’aquest lloc :

L’antic poble de Sant Feliu del Racó, es troba dins del terme municipal de Castellar del Vallès, a 4 km al nord-oest del seu nucli urbà, i situat a 350 m d’altitud.

L’església parroquial dedicada Sant Feliu està ja documentada el 986 ;la troballa d’una llosa que podria ser l’ara de l’altar d’època preromànica, obre la possibilitat d’anticipar-ne l’existència dels primers temps del cristianisme.

Als segles IX i X apareix amb el topònim de Sant Feliu de Valrà, i posteriorment passa a anomenar-se Sant Feliu de Castellar.

L´actual fabrica de l’església de Sant Feliu del Racó és de construcció moderna. En el segle XVIII es va enderrocar l’edifici romànic per ampliar-ne l’espai. D’aquest enderrocament se’n va salvar el campanaret i un atri. Avui el temple de disset metres de llargada i set d’amplada i d’una sola nau, és d’estil bizantí. L´interior de l’església està decorat amb pintures fetes per diversos pintors contemporanis

Per l’estil, obertures i ornamentació del campanar el podem datar en es inicis del segle XII, posterior per tant a l’edifici romànic. . En el campanar romànic, a la part exterior s’hi poden veure unes pintures que imiten els carreus ben treballats.

Sant Feliu del Racó és alhora un lloc proper i encisador, mereix sens dubte una visita; així doncs amics lectors us convido a descobrir aquest autèntic Racó del Vallès Occidental.
(c) Antonio Mora Vergés