la Montserrat Anguila Presas, publica una fotografia; Convent del Pare Claret, noucentisme a Vic (Osona).
Llegia que la construcció d'aquest edifici la va iniciar l’arquitecte Josep Maria Pericas i Morros (Vic, 27 d'agost
de 1881 - Vic, 1 d'abril de 1966) l'any 1929. Amb aquesta construcció
s'iniciava la remodelació dels carrers, que tenia els seus antecedents en una
proposta de modificació d'alineacions existent a l'arxiu municipal datada l'any
1868 que no es va realitzar.
La proposta concreta de l'any 1929 feia un entrant al carrer traçant una
alineació perpendicular a la portalada d'accés a l'antiga església de la Mercè,
emplaçant el nou campanar a la cantonada.
Més tard, en els dies foscos que
seguien a l’alçament armat dels militars feixistes enapçats pel general Franco
contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC de
la II República va ser enderrocada l'església i el convent antic i, acabada la
comtessa bèl·lica , es va acabar de remodelar la zona traçant noves alineacions
a l'actual carrer de Sant Antoni M. Claret, prolongant l'edifici que ens ocupa,
construint la casa d'exercicis i, finalment, l'actual església de Sant Antoni
M. Claret.
Es tracta d'un edifici entre mitgeres, amb l'església a un dels seus
costats. El projecte inicial de Pericas preveia aixecar l'església del convent,
en un costat d'aquest, però, finalment, no s'arribà a executar en aquella
època, sinó molt temps després, i amb projecte d'un altre arquitecte. Sí que es
bastí el campanar, a la banda dreta del convent, de planta quadrangular, que
s'enlaira per sobre de la línia de cornisa d'aquest amb un pis de campanes de
planta més reduïda que el cos baix i coberta a dos vessants força inclinades.
El convent es desenvolupa al llarg del carrer, amb un cos avançat per
adaptar-se'n al traçat, que s'estreny en aquest punt. Forma una nau rectangular
coberta amb teulada a dues vessants amb ràfec sobre mènsules, a la banda
interior de la qual hi ha el pati conventual. Pericas dissenyà els exteriors i
els interiors de l'edifici amb el llenguatge propi que el caracteritzà. Amb una
seqüència ritmada dels buits i els massissos, combina les obertures en arc rodó
amb la finestra d'encuny personal, de forma apaïsada i delicat motlluratge, de
vegades geminada, vorejant brancals d'esgrafiats de motius geomètrics. Aquest
sentit decoratiu penetra a l'interior, i al vestíbul i l'escala del convent
tornem a veure esgrafiats emplafonats en parets i cassetonats als intradossos
dels arcs. És interessant el portal principal d'accés, de pedra, inspirat en
els models barrocs, flanquejat per dues columnes avançades que suporten un
entaulament de frontó mixtilini, amb pinacles als extrems i un escut sobre la
clau central. Els paraments del campanar estan aplacats amb pedra de Montjuïc,
tallada en carreus i aparellada amb junta refosa ampla, que contrasta amb els
murs pintats del cos conventual.
https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/36342
Cansa això de “ Guerra Civil”, el GLORIOSO ALZAMIENTO, el finançava Juan March Ordinas (Santa Margarita, Baleares, 4 de octubre de 1880 - Madrid, 10 de març de 1962), i el va BENEIR Isidro Gomá y Tomás (La Riba, 19 de agost de 1869-Toledo, 22 de agost de 1940), que moriria en “ estranyes “ circumstàncies.
Felip V establia
com un dret el de parlar en llengua castellana en els territoris amb llengua pròpia,
País Basc, Catalunya i Galicia.
I, com un delicte
el fer-ho en llengua basca, catalana o gallega en els seus territoris “
naturals”
Ara, el delicte
ha esdevingut “ pecat venial “, que pot qualificar-se fins i tot com resistència
a l’autoritat.
Fa tants anys que
tenim l’enemic a casa que bona part de la societat pateix el síndrome de 1714,
antecessor de la síndrome d’Estocolm, que comporta assumir com a pròpies les
tesis dels ocupants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada