dimecres, 26 de març del 2025

ERMITA DE SANT MARC DE CALLDETENES. OSONA

 

En els dies foscos que seguien a l’alçament del militars feixistes encapçalats pel general Franco conra el GOVERN LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC de la II República , ser destruïda i restà abandonada.

Fou reconstruïda a partir del 1960 a iniciativa personal dels propietaris del mas Ponç -Josep Verdaguer i Ramon Mas- que a més a més va fer una imatge nova del sant perquè un llamp l'havia destruït.  Ens agradarà tenir noticia de l’autor de la reconstrucció de àdhuc de la nova imatge a l’email castellardiari@gmail.com

 


El 1985 es van canviar les portes de ferro i l'any següent es van recollir diners durant l'aplec per acabar de restaurar la capella.

Des del 2000 que la tradició de l'aplec de Sant Marc s'està recuperant de forma consistent, de tal manera que aquesta data ha quedat fixada com una de les festivitats més importants del calendari de Calldetenes



. Actualment, es celebra missa commemorativa i aplec el diumenge més proper al dia de Sant Marc.

Cada dilluns de Pasqua, els integrants del grup de caramelles hi pugen per cantar les seves cançons.

https://www.calldetenes.cat/el-municipi/turisme/llocs-dinteres/ermita-de-sant-marc.html

https://patrimonicultural.diba.cat/element/goigs-de-sant-marc-evangelista

https://algunsgoigs.blogspot.com/2019/02/goigs-sant-marc-calldetenes-osona.html

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2010/06/xi-caminada-de-lafmmo.html