dissabte, 7 de setembre del 2019

IMATGES DEL FONS JOSEP OLIVÉ ESCARRE DE FOTOGRAFIA DOCUMENTAL DE CATALUNYA. CAPELLA DE LA PIETAT. SANT LLORENÇ DE MORUNYS. EL SOLSONÈS. LLEIDA.

Retratava al Josep Olivé Escarré  (  Sant Llorenç Savall, 2 de maig de1926 + Castellar del Vallès, 6 de maig de 2019 ) davant de la façana de la capella de la Pietat de la que ens diu Patrimoni Gencat ; edifici religiós que s'aixecà fora muralles. De reduïdes dimensions, consta d'una sola nau amb dos trams a més d'un porxo. Els quatre ambients de l'interior estan coberts amb volta de creueria, amb senzilles claus de volta, algunes de les quals són refetes. Exceptuant els nervis de pedra, tot el parament està enguixat


Posteriorment a la seva construcció, la capella ha sofert notables modificacions. A mitjan segle passat, el porxo fou tapiat i, així, el seu espai afegit, com un tram més, als peus de la nau. La il·luminació de tot l'espai procedeix d'un òcul en el mur que avui tanca l'antic porxo, i d'una petita finestra a la capella lateral. La façana, i amb ella l'espadanya, és una restauració del 1909, feta tal i com es pensava que era l'original. També la teulada ha estat reformada, afegint teules damunt la coberta de pedra, excepte a la part corresponent al porxo

El que té més interès és, sens cap mena de dubte, el retaule de la Pietat, del darrer corrent gòtic. Es tracta d'un conjunt amb tres carrers, el central més ample, i una predel.la de cinc compartiments



La taula central inclou la Pietat, amb les imatges dels donants, i al damunt, com és habitual, el Calvari. als carrers laterals, l'Anunciació, la Visitació, la Dormició de la Verge i la Coronació. Els temes superiors es completen a la predel.la amb el Naixement, l'Epifania, la Resurrecció de Crist, l'Ascensió i la Pentecosta. Francesc Solives utilitzà aquí models característics del gòtic flamenquitzant, propers a l'art d'Huguet i de Pedro García de Benavarre.

La primera notícia documental de la Capella de la Pietat fa referència al contracte d'un retaule el 1480 entre la família Piquer de Sant Llorenç de Morunys i el pintor de Banyoles Francesc Solives. D'aquesta dada cal deduir que la construcció de la capella és anterior, probablement del darrer terç del segle XV. Fou el matrimoni Joan Piquer (1433-1505) i Margarida Rovira, personatges que s'identifiquen amb els representats en el retaule, els qui feren construir la capella com a lloc de devoció privada.

Desconegut – el franquisme “ invisibilitzaba “ molts catalans -  retratava , La capella de la Pietat a la rodalia de Sant Llorenç de Morunys, en una data indeterminada. La imatge ens mostra la capella en un indret isolat, lluny del nucli urbà, avui l’edifici forma part del nucli de Sant LLorenç de Morunys.


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/id/40953/rec/2391

Ens agradarà tenir noticia del nom, cognoms, lloc i data de naixement i traspàs i peripècia vital del “ desconegut “ a l’email castellardiari@gmail.com , torna a estar de “ moda” – potser no ha deixat mai d’estar-ho – predicar contra Catalunya i els catalans, alhora que el silenci vers el creixement exponencial de les xarxes de narcotràfic esdevé ensordidor. 

La col·lecció de fotografia monumental de Catalunya que constitueix el Fons Josep Olivé Escarré, va ser donada a l’Ajuntament de Sant Llorenç Savall, amb la finalitat d’augmentar el patrimoni col·lectiu dels llorençans.  Hores d'ara però, no s'ha fet res per a fer-ne divulgació. 

Que  la Marededéu i   Sant Antoni de la  Sitja,  elevis a l’Altíssim la pregaria dels  piteus   , amazics, illencs,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits ,  sahrauís ... , pescadors , pagesos, ramaders ,..    i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

«A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.