dimarts, 31 de maig del 2016

ESGLÉSIA PARROQUIAL DE LA PINYA, ADVOCADA A LA MAREDEDÉU, MAL DITA SANTA MARIA. LA VALL D’EN BAS. LA GARROTXA. GIRONA

Anava fins a la Pinya per retratar l’església advocada a la Marededéu, mal dita  Santa Maria, contravenint  el que s'acordava al Concili d'Efes de l'any 431, i  de la que ens diu el Delfí DALMAU i ARGEMIR a http://campaners.com/php/campanar.php?numer=7414


Església d'origen romànic. Conserva part dels murs originals de migdia i ponent; fou refeta al segle XVIII segons consta amb la data de 1770 incisa damunt l'òcul del frontis al damunt del portal i de la fornícula. Consta d'una nau coberta amb una volta de canó i d'un passadís al costat esquerre; té un cor i la capçalera recta. Els seus murs són de carreus als baixos, arrebossats i pintats de rosa pàl•lid la resta.

Campanar coetani del moment en què el temple fou remodelat. Té un primer cos de planta rectangular (3'90 x 4'60 metres) i un de segon octagonal coronat per una cornisa motllurada amb petits pinacles als angles i una teulada piramidal vuitavada coberta de plaques de coure i amb un petit pinacle al cim. La cel•la queda oberta amb finestres d'arc de mig punt, una a cada costat altern; els seus murs són de carreus irregulars. L'escala que puja pel seu interior és d'obra i va de paret a paret sobre voltes catalanes.

Situació: damunt l'ala esquerra del temple fent angle al nord-oest del frontis encarat a ponent. Alçada: 23'38 metres.

Fins l'any 1936 es venerava en aquest temple una talla de la Mare de Déu, del segle XII, coneguda com la Mare de Déu de la Cabeça. Rebia aquest nom a causa de la desproporció del seu cap i per aquest motiu els fidels hi acudien per evitar mals de cap. En el segle XVII li van col•locar una corona metàl•lica, tal i com podem veure en aquesta postal antiga.


Hom creu que va ser traslladada al Museu Arqueològic d'Olot als inicis de la Guerra Civil, malauradament això no va ser suficient per a evitar la seva desaparició l'any 1939.

https://algunsgoigs.blogspot.com/2019/08/goigs-la-mare-de-deu-de-la-cabessa-la.html

En l'interior del temple es conserva la pica baptismal de la l’església de Sant Joan de Balbs, datada al segle XII.

L’edifici annex al seu darrera havia estat l’antiga escola i al capdamunt del carrer es conserven encara els rentadors públics.


Prop de l’església en una zona més deprimida hi ha el fossar.

Ens agradarà rebre les vostres aportacions a l’email  castellardari@gmail.com  ,  
coneixercatalunya@gmail.com

Només una Catalunya lliure i sobirana,  podria plantejar-se polítiques  demogràfiques que permetessin ocupar  i dignificar la totalitat del territori, està clar però, que hi ha massa  interessos  espuris , que tenen el benefici a curt termini com única opció possible. Anem MOLT tard. 

L'associació - forçada -  amb el REINO DE ESPAÑA ha estat MOLT negativa en tots els aspectes, també, també, en l'àmbit religiós en el que s'havia produït una simbiosis entre l'Església i el poble, recordeu que aqui dèiem escolans  - els que van a l'escola-  als que al  REINO anomenaven   MONAGUILLOS. 

El mal no sempre ve d'Almansa, el llenguatge  xaró groller, inapropiat, deliberadament inculte, que sovinteja en la programació de les televisions en llengua castellana, en programes on persones de dubtosa honestedat, formació i/O intel·ligència, opinen de tot i de tothom, comença a traslladar-se a la televisió en llengua catalana

 Que  la Marededéu  i    Sant Antoni de la  Sitja,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels   piners, basencs , santjordiencs,   sorencs ,  urgellencs ,   montclarencs ,  figuerencs ,  pontarrins ,  ,  pallaresos , amazics, illencs,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits ,  sahrauís ... , pescadors , pagesos, ramaders ,..    i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

Ens dol assabentar-vos que els genocides, els piròmans,  els traficants de persones, armes, drogues , els corruptes, els policies assassins de Marroc , dels EUA ,  d'Iran , ... ,   continuen en llibertat

Badalona ens recordava - dolorosament -  que els pobres són aquells que no serien el que són si nosaltres fóssim el que hauríem de ser.

«A qui no es cansa de pregar, Déu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

inFeliços els perseguidors  dels justos i  de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern