dilluns, 24 de febrer del 2025

IN MEMORIAM. ESGLÉSIA DELS MASOS DE SANT MARTÍ. ISONA I CONCA DELLA. EL PALLARS JUSSÀ.

 

https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/sant-marti-dels-masos-de-sant-marti-isona

Llegia; petit edifici d’una sola nau, coberta amb volta de canó i capçada a llevant per un absis semicircular, obert a la nau a través d’un estret arc presbiteral de perfil apuntat que, com la volta absidal, arrenca d’una imposta formada per una motllura bisellada.

 






A cada costat de la nau, prop de l’obertura absidal, s’hi veuen dues petites fornícules molt baixes, de funció, ara per ara, desconeguda.

La porta, de factura tardana, s’obre a la façana oest i l’única finestra de doble esqueixada s’obre al mur absidal, prop del seu angle sud. A la façana sud hi foren afegits tres contraforts atalussats, per tal de suportar l’empenta de la volta.

L’aparell és de reble molt irregular, disposat de manera molt poc acurada, que a l’interior no és visible per l’arrebossat que cobreix els paraments.

La forma de l’absis i la rudesa de la construcció posen en evidència un edifici rural construït dins el segle XII.

https://www.isonaiconcadella.cat/els-nostres-pobles/els-masos-de-sant-marti-1

Ens agradarà, si existeixen, rebre un exemplar dels Goigs a l'email castellardiari@gmail.com 

El sostre demogràfic  dels municipis que ara integren el d’Isona i Conca Della, s’assolia al cens de 1857  amb 4.568 ànimes,  es tancava l’exercici 2024 amb 1.046 habitants de dret, eufemisme que fa referència als que consten al cens, visquin o no al terme municipal.

Una pèrdua  demogràfica del 77,10%,  NOMÉS s'explicaria  per una catàstrofe nuclear 

Únicament l'assoliment de la llibertat nacional permetria endegar polítiques per resoldre aquestes desigualtats 

Que Sant Martí de Tours, elevi a l'Altíssim la pregaria del poble català per assolir la seva llibertat nacional.