dimarts, 31 d’octubre del 2023

CAPELLA DE LA MAREDEDÉU DE LA PIETAT D’ARBÚCIES I ALTRES OBRES DE L’ARQUITECTE BARTOMEU LLONGUERAS GALÍ. LA SELVA

 

La capella de la Marededéu de la Pietat , al veïnat de Magnnes, a  Arbúcies, comarca de la  Selva, és obra de l’arquitecte Bartomeu Llongueras i Galí (Terrassa, Vallès Occidental, 1906 — Barcelona, 1994), el 20 d'agost de 1944 es va col·locar la primera pedra i les obres varen durar set anys. El bisbe Josep Cartañà Inglés (Vilavert, Tarragona, 13 de setembre de 1875-Gerona, 1 d’agost de 1963 ) – al que se li pot retreure haver signat la Carta Colectiva del Episcopado Español en favor dels revoltats feixistes encapçalats el general Franco -  va beneir la capella el 22 de setembre de 1951.

La capella de la Pietat és un edifici de planta de creu grega amb diverses dependències adossades. De la façana principal, cal destacar la porxada amb cinc arcs de mig punt sostinguda per columnes clàssiques, amb capitells decorats, i volta d'aresta romana. La porta central està emmarcada en pedra amb arc de mig punt i és de fusta treballada. Per damunt del porxo hi ha un petit cos amb teulada a dos vessants i acabat amb un frontó, a la paret hi ha una fornícula de pedra amb la imatge de la verge de la Pietat i Crist als braços. Per darrere d'aquest, la nau central també acaba amb un frontó molt més gran. El punt mig de l'església, el creuer, està cobert per una cúpula en el tambor de la qual hi ha petites obertures circulars que donen llum al temple, així com la rosassa de la façana posterior i les altres dues als extrems de la nau transversal. Damunt la cúpula s'aixeca una petita torreta circular, una llanterna, de vidre blau i blanc, que també dona llum a l'interior.


Fotografia. Carles Gorini Santo

A l'interior, l'estructura de creu grega és molt clara, es tracta d'una nau amb un creuer molt marcat i presbiteri prolongat a fi de donar lloc al cambril. Hi ha també el cor, als peus de la capella, amb una barana d'obra. Les parets estan pintades de blanc i els detalls ornamentals com pilastres, capitells, motllures, cornises i petits relleus com caps d'angelets o motius florals, són ressaltats amb un to vermellós.


Fotografia. Carles Gorini Santo

Pel que fa a la decoració, la imatge de la Pietat presideix l'església, situada al fons de la nau, dins el cambril des del qual s'hi accedeix a través d'unes escales a banda i banda de l'altar major. La Verge es troba elevada i emmarcada per una estructura de pilastres i frontó daurada. L'escultura feta en talla és obra de l'escultor barceloní Rafael Solanich Bàlius ( Barcelona, 3 de setembre de 1895 + 9 de novembre de 1990)  realitzada l'any 1942.

https://algunsgoigs.blogspot.com/2018/09/goigs-la-mare-de-deu-de-la-pietat.html

A les parets de l'església hi ha petits mosaics en ceràmica de reflexos metàl·lics, que representen diverses escenes de la vida de Crist i la Verge. Estan flanquejades per dos gerros en relleu, com si decoressin el damunt d'una porta simulada, amb cornisa i mènsules allargades. Aquestes majòliques que ornen l'interior de la capella són d'autor desconegut. En total hi ha vuit escenes: 1. Simeó anuncia a Maria que una espasa travessera el seu cor (Lc 2, 35); 2. Fugida de Maria a Egipte per salvar el nen Jesús d'Herodes (Mt 2, 13-14); 3. Maria i Josep cerquen Jesús que els ha deixat per quedar-se al temple (Lc 2, 48-50); 4. Jesús pujant al calvari, troba la seva mare; 5. Mari al peu de la creu on morí el seu Fill (Jn 19, 25-27); 6. Soledat de Maria després de la sepultura de Jesús; 7. Troballa, segons la tradició, de la imatge de la Pietat; i 8. Culte constant a la capella. Jaume Marquès Casanovas (Sant Martí Vell, Madremanya, Gironès, 24 de juliol de 1906 - Girona, 11 de setembre de 1992) havia escrit per cada majòlica una explicació en quatre hexàmetres llatins que havia de figurar als espais reservats, emmarcats per motllures decorades, sota de cada una de les representacions.

De l'altar major són notables els relleus en alabastre que representen moments del culte eucarístic, obra de l'escultor Gabriel Alabert i Bosque (Barcelona, 1916 – Sant Esteve de Palautordera, 2003), que daten igualment del 1956.

Obra de l‘arquitecte Bartomeu Llongueras i Galí (Terrassa, Vallès Occidental, 1906 — Barcelona, 1994) era també l’edifici del  carrer Camprodon, 28,  al veïnat de la Carretera a  Arbúcies, comarca de la  Selva,  un  edifici de tres plantes i golfes, entre mitgeres, situat al centre del carrer principal del poble, que va ser la seu de l'entitat d'estalvi "La Caixa", construït als anys seixanta.


La façana principal segueix l'estil neoclàssic, de línies rectes, i elements decoratius com el frontó de la cornisa que corona l'edifici, o els esgrafiats de les parets. A la planta baixa, hi ha una porta principal al centre, més ampla, que dona accés a les oficines de l'entitat bancària, està emmarcada amb pedra i porta un escut al capdamunt amb unes inicials en relleu, semblen ser una "C" i una "X". A cada costat de la porta hi ha dues obertures més, de les quals, tres són aparadors o vidrieres, i la de l'extrem dret és l'entrada als pisos superiors. Cal dir que el logotip de "La Caixa" està present a cada obertura, fins i tot flanquejant la porta d'entrada en una mena de cartellera de fusta, també amb frontó.

El primer pis és el més rellevant, amb un balcó i un senzill frontó triangular al centre. Les quatre finestres restants són rectangulars, també amb una barana de ferro a l'ampit i amb trencaaigües, emmarcades en pedra. Pel que fa a la segona planta, és més senzilla, amb quatre obertures quadrangulars també emmarcades en pedra. Cal destacar les golfes, amb petites finestres ovalades, i sobretot, l'escut emmarcat pel frontó, al capdamunt de l'edifici, on es llegeix " Caja de Pensiones para la vejez y ahorros". La cornisa és motllurada.

El parament és de pedra a la planta baixa, i arrebossat, pintat i esgrafiat als pisos superiors, tret de les quatre línies verticals de carreus de pedra ben tallada, semblant pilastres, que limiten els tres cossos,

Ens agradarà  rebre imatges actuals de l’edifici a l’email castellardiari@gmail.com , i tenir noticia de l’autor de la decoració d'esgrafiats de la paret, que  representa diverses escenes i personatges, així com elements florals i vegetals. Són dibuixos blancs damunt el color rosat de la façana.

De la que fou benemèrita entitat d’estalvi, i de la resta de Caixes de Catalunya,  no en queda més que l'enyorança i la infinita rancúnia al Reino de España

 Que la Marededéu   i  Sant Antoni de la Sitja,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels  armenis,   amazics ,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos,  jueus,   africans , sud-americans ,  afganesos, inuits,   saharauis  ... ,   i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!


 A qui no es cansa de pregar, Déu li fa gràcia.