dimecres, 18 d’octubre del 2023

ESGLÉSIA DE SESCLOSES, ADVOCADA A SANT JOAN BAPTISTA. PERALADA, L’EMPORDÀ SOBIRÀ

 

No tinc amics, ni enemics, a Gaza i/o a Israel, em dolen per tant les víctimes de un i altre costat.  Dit això, les noticies que ens arriben d’aquells indrets em trasbalsen moltíssim, i això trobant-nos en una fase de  "recuperació ens ho  fa, si cap, més feixuc.  Que el bon Déu tingui pietat de tots.

Aquesta fase de “ recuperació  l’anava portant més be que malament, recuperant les meves publicacions al bloc  ConèixerCatalunya

Llegia a :

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/19974

Les primeres notícies documentals sobre l’església de  Sescloses, advocada a  Sant Joan  Baptista, ara al terme de  Peralada, a l’Empordà sobirà,  daten del segle IX. L'any 866, en un precepte de Carles el Calb, la cel·la monàstica de Sant Joan era confirmada com a dependent de Sant Esteve de Banyoles.

https://www.monestirs.cat/monst/aemp/ae38joan.htm

 La possessió de l'església de Sant Joan va ser causa del litigi al llarg del temps entre els monestirs de Banyoles, de Sant Policarp de Rasés i posteriorment de Sant Pere de Rodes, ja que l'any 944 Lluís d'Ultramar va donar Sant Joan Sescloses al monestir de Sant Pere de Rodes.

El 1064 hi ha documentada la consagració de l'església de Sant Joan.

Durant el segle XIII era parròquia; fou agregada a Santa Maria de Castelló d'Empúries com a sufragània el 1596.

En els murs laterals exteriors de la nau, s'han detectat reformes efectuades entre els segles XVII-XVIII. El coronament del frontis cal datar-lo entre els segles XVIII-XIX.

L'interior va ser reconstruït després de la  victòria dels sediciosos feixistes encapçalats pel general Franco contra el govern LEGÏTIM i DEMOCRÀTIC de la II República, ja que s'havien esfondrat les voltes de la nau i de l'absis.

El 1969, durant unes obres de neteja, es van descobrir estructures preromàniques amagades sota l'arrebossat, i un fragment de marbre blanc amb relleus, probablement pertanyent a un sarcòfag paleocristià.




https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/sant-joan-sescloses-peralada

https://www.monestirs.cat/monst/aemp/ae38joan.htm

Fotografia de Germà Garcia i Fernández, 1995



Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya

Quan al topònim, Segons Josep Balari i Jovany1 (Barcelona, 11 de noviembre de 1844 - Barcelona, 1 de julio de 1904) Oríg. 109;  el Closa del toponímic Sant Joan ses Closes no ve de clausa, sinó per Cros; es funda en la pronúncia Croses, documentada des del segle XI: cella sancti Johannis de Crosis. Pot esser que Balari tingui raó, però també és admissible que el canvi de clos en cros es verifiques  en una època molt antiga i que no prejutgi res contra l'etimologia clausa.

Cros era antigament un substantiu que significava ‘clot’ (cf. Balari Oríg. 108), i segurament és de la mateixa procedència que el fr. creux (ant. crues) i el prov. cros, ‘buit’, ‘clot’. Les formes romàniques citades semblen demanar una base llatina vulgar *crosum, però no es veu d'on pugui procedir aquesta forma des del moment que no s'admet l'opinió de Diez REWb 556, qui proposava el llatí corrosum, ‘rosegat’, etimologia defectuosa per la incongruència de la ō amb la ɔ oberta que es troba en les formes romàniques (cf. REW 2257). El suggeriment  de Antoni Griera i Gaja (Sant Bartomeu del Grau, Osona, 17 de gener de 1887[1] - Castellar del Vallès, el Vallès Occidental, 4 de desembre de 1973)  (BDC, xx, 23), que cros pugui venir del llatí clausum ‘tancat’, no és admissible ni pel canvi de cl en cr ni pel significat irrelacionable de ‘tancat’ amb ‘clot’

https://oncat.iec.cat/veuredoc.asp?id=37202

 Que la Marededéu Sant Antoni de la Sitja,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels  armenis,   amazics ,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos,  jueus,   africans , sud-americans ,  afganesos, inuits,   saharauis  ... ,   i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!

 A qui no es cansa de pregar, Déu li fa gràcia.