dilluns, 5 de febrer del 2024

CAN CARÓS DEL RECH, DITA TAMBÉ CAL ANIMER, QUE RETRATAVA ROSER MATHEU SADÓ PER AL FONS ESTUDI DE LA MASIA CATALANA. SANTA COLOMA DE FARNERS. LA SELVA.

 

Feia recerca dels fotògrafs que col·laboraven amb el projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana, la major part d’ells citats parcialment , i trobava: L’elaboració del discurs pairalista a la Catalunya contemporània :  la contribució dels arquitectes i els estudiosos de la masia ( 1908-1936)*  Autor  Joaquim Maria  Puigvert i Solà, (1959-)

Anàvem trobant algunes dades :

 

Timoteu Colomines Coll (Balaguer, Noguera, 1866 — Barcelona, 1926)

 

Josep Franch Mestre ( Barcelona, 27-2-1884 + 29 de juliol de 1930

 

Francesc Vidal Palmada (  1.894 - 1958 )

 

Lluís Marià Vidal i Carreras (Barcelona, 6 de juny de 1842 - 10 de gener de 1922)

 

Ramon Muixí i Roig, (Tàrrega, Urgell, 1911 - s XX + ? )

 

Salvador Puntí i Puntí (Vic, 1909 – 1970)

 

Josep Maria Vilarrúbia i Verneda, (Torrellebreta, Malla , Osona, 20/mar/1897 – 14/des/1967)

 

Lluís G. Olivella Arenas (Barcelona, 1882-1973)

 

Roser Matheu i Sadó (Barcelona, 12 de maig de 1892 - 24 de desembre de 1985), esposa de l'Antonio Gallardo i Garriga,  retratava l’any 1919,  CAN CARÓS DEL RECH, que identifica com  Façana de Can Cros del Rei, en primer pla un carro i un nen, al Veïnat de Vall. Santa Coloma de Farners (Selva)

 


https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/id/5744/rec/4

Patrimoni Gencat la descriu així;  Es tracta d'una casa formada per dos cossos. La part original és una masia típica, de dues plantes, amb coberta a dos vessants a laterals i cornisa catalana. La porta principal és d'arc de mig punt, adovellada. Al pis superior, les finestres són gòtiques amb arc conopial, d'entre elles destaca la central molt més treballada, amb arc conopial gòtic i dentat amb arquets, les impostes són decorades. La finestra de la planta baixa, a la dreta és amb ampit, brancals i llinda rectangular de pedra monolítica. El parament és arrebossat i pintat de blanc.

La tercera part esquerra de la casa correspon a un altre habitatge, de construcció nova, que es va afegir més tard, al s.XX, aprofitant una part de l'antiga però sense mantenir l'estructura. L'interior és totalment reformat i la porta metàl·lica del garatge, amaga la porta original, amb dovelles de pedra monolítica.

Destaca a la façana un rellotge de sol, de ceràmica blanc i blau amb l'any de la remodelació "fet per Vicens 1996".

A pocs metres, davant l'edifici, encara es conserva l'antic paller, el qual s'utilitza com a porxo per als cotxes.


https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/31183

La contribució de la  Roser Matheu i Sadó al Fons Estudi de la Masia Catalana, va ser important:

https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afcecemc/search/searchterm/Matheu%2C%20Roser%2C%201892-1986/field/creato/mode/exact/conn/and

https://www.escriptors.cat/autors/matheur/biografia

 https://www.enciclopedia.cat/gran-enciclopedia-catalana/roser-matheu-i-sado 

 El franquisme feia una excel·lent tasca destructiva, quines conseqüències  bàsicament pel pas del temps i la mala política del 'laissez-faire, laissez-passer'  dels “ demòcrates successors de la dictadura , costaran molt de revertir.

El Fons Estudi de la Masia Catalana,  a conseqüència de l’alçament armat dels militars feixistes encapçalats pel general Franco contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC de la II República, no podia, no ja concloure, sinó senzillament consolidar els fonaments de la seva ambiciosa proposta, i ens deixava una tasca MOLT incomplerta. 

 https://universpatxot.diba.cat/sites/universpatxot.diba.cat/files/historia_dun_gran_projecte_montserrat_sola.pdf

El projecte del Fons Estudi de la Masia Catalana va ser ideat i finançat per l'industrial i mecenes Rafael Patxot i Jubert (1872-1964), que encarregà el seu desenvolupament al Centre Excursionista de Catalunya sota la direcció de l'arquitecte Josep Danés i Torras (1895-1955).

El seu objectiu era aprofundir en el coneixement de la masia catalana, tot decidint fixar imatges del masos i el seu entorn en un ventall impressionant de fotografies, amb la finalitat de publicar una gran obra, en la qual la masia fos estudiada sota diversos aspectes: arquitectura, mobiliari, indumentària i comportament humà i social.  Sens dubte hagués estat un treball excepcional, en el que es recollirien els testimonis gràfics d’un món rural, que desapareixeria irremissiblement.

Aquesta tasca iniciada l'any 1923 quedà interrompuda l'any 1936, en marxar Patxot a l'exili, passada la contesa bèl·lica, la dictadura posaria tots els entrebancs possibles, àdhuc l’alteració de les fons documentals,  per evitar que la continuïtat del projecte.    El franquisme, salvant les distàncies, seria tant o més demolidor per la cultura, catalana i no catalana,  que l’acció del sionisme sobre Palestina.

L’esforç potser va ser gegantí, no ho dubto, la planificació del treball però, va ser – ho diré de forma políticament correcta – un desastre.

 Tenim els mitjans tècnics i humans per dur a terme el propòsit del Fons Estudi de la Masia Catalana, només cal que ens ho proposem, oi?.  Feu fotografies de masies, les identifiqueu, nom, lloc  i data i ho envieu a mdc@csuc.cat i a castellardiari@gmail.com , nosaltres ho publicarem  fent esment de  l’autor de les fotografies.

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.