dimecres, 9 de novembre del 2011

HERÀLDICA, PUBLICITAT I MÀRQUETING

M’agrada retratar escuts i altres símbols, que davant la mirada indiferent de la majoria, llueixen a les parets d’alguns edificis dels nostres pobles, viles i ciutats.

Sovint em cal consultar a l’expert en heràldica del coneixercatalunya.blogspot.com, per discernir entre allò que és una representació heràldica – no tots els escuts tenen aquesta qualitat – del que únicament és una estratègia de publicitat i/o de màrqueting.

Històricament les armes no són nobles per naturalesa, en un inici no són més que la insígnia del titular. És l'obligació d'aquest titular "ennoblir-les", és a dir manifestar la seva noblesa pels seus actes, atorgant-los honor i glòria.

El reconeixement social oficial d'aquest caràcter noble, o "ennobliment", no ve a reconèixer sinó una noblesa que ja ha estat adquirida prèviament.

La publicitat i el màrqueting pretenen en general que siguin les armes les que donin prestigi al titular i/o marca, i no al reves com exigeix la regla fonamental de la noblesa.

No existeix al Regne d’Espanya un Registre d’Armes Personals, i aquells que ja tenen un blasó, o els que legítimament el volen tenir des d’ara, cal que el registrin a l’Oficina Espanyola de Patents i Marques. El tràmit us costarà 315,54 €, i les taxes de renovació – cal fer-ho cada deu anys – son a data d’avui 330,24 €.

A Castellar del Vallès tenim mostres d’ambdós ‘ categories’ ; l’escut de D. Josep Tolrà i Avellà que podreu veure entre d’altres llocs a la façana de l’església, des del camí que porta al Parc de Canyelles.



I, el de la firma tèxtil Viuda de Josep Tolrà S.A, a la cantonada dels carrers Major i Colom, a ,l’edifici conegut com l’Ateneu. La iconografia és la mateixa que feien servir els industrials tèxtils anglesos, que per així dir-ho , fascinaven als seus homònims catalans.



Malgrat pertànyer actualment la marca VIUDA JOSE TOLRÀ a TERVEX TEXTIL S.L, amb seu al carrer de les Flassades, 5 de Ontinyent [Valencia ], els productes que es comercialitzen sota aquest nom continuen lluint l’escut ‘ comercial’ que incorporava com un actiu més a la firma, D. Emili Carles-Tolrà i Amat, segon Marquès de Sant Esteve de Castellar.