dimarts, 6 d’abril de 2021

IN MEMORIAM. EL PONT TRENCAT DE VALLS. EL CAMP SOBIRÀ DE TARRAGONA.

  

El Raul Pastó Ceballos m’enviava fotografies del Pont Trencat sobre el riu Francolí, al terme de Valls, del que Patrimoni Gencat en fa una descripció més que telegràfica :







PONT TRENCAT- Era segurament de 5 ARCS- En resten 3 sencers- han desaparegut les 2 principals i les més altes.

 

Tot de pedra , d'esquena d'ase.


En diuen alguna cosa més a :


https://www.catalunyamedieval.es/pont-trencat-valls-alt-camp/


I li dediquen una excel·lent publicació a:

https://tarragonadigital.com/alt-camp/pont-trencat-valls-riu-francoli-2020?fbclid=IwAR0X0jwIx0dxjzaaVgfLViFDJmpZb3IpXtOos3v6GN4d7y1y8r74Q7aPFBU


El pont, proper al Mas de Barrotes, data del segle XVI i es troba situat a l’antic camí que va de Tarragona a Lleida, i que també servia per anar de Valls a Alcover i a Reus. És totalment de pedra i en els seus trams encara conservats, l’amplada és de més de 3 metres. Tots els arcs són de mig punt i estan emmarcats amb carreus, mentre que les voltes són de pedra lligada amb morter.

 

Tot i que cada pilar forma un angle sortint als costats encarats al riu, per tal de fer-lo més resistent a l’efecte de les riuades, a dia d’avui, i a causa d’una catàstrofe natural similar a la que es va viure el 22 d’octubre passat, la construcció està escapçada, i dels quatre arcs originals tan sols es conserven els dos primers de la riba esquerra del riu, així com la major part de l’arrencada del pont des d’aquella banda, mentre que a la riba dreta tan sols es conserva l’arrencada del darrer arc.


La denominació de ‘Pont Trencat’ cal situar-la fa gairebé 180 anys. Durant l’aiguat del 24 d’agost de 1843, anomenat popularment de Sant Bartomeu, la construcció es va col·lapsar i va cedir bona part del cos central. De fet, l’aigua es va emportar el pilar d’on arrencaven el tercer i quart arc, els quals també van desaparèixer en la seva major part, i el pont va quedar totalment escapçat i impracticable.


L’Ajuntament de Valls  de l’època, va desestimar la  possibilitat  de  reconstruir-lo i a partir d’aquella data el camí d’Alcover va creuar el Francolí per un gual proper a les ruïnes del pont, fins a la construcció de la nova carretera d’Alcover, amb un altre traçat, en la segona meitat del segle XIX.


Havíem publicat la historia del Pont Trencat/Refet de Sant Celoni al Vallès Oriental:

http://coneixercatalunya.blogspot.com/2009/05/el-pont-trencat-de-sant-celoni-la-seva.html


Ermessenda de Valrà, ja deia que “les comparacions són odioses”, oi?.