dissabte, 3 de gener del 2026

IN MEMORIAM. BROÇÀ. GUARDIOLA DE BERGUEDÀ- LA CATALUNYA QUE EL TEMPS S’ENDUGUÉ.

 

https://www.poblesabandonats.cat/fitxes/1268

Brocà és un nucli disseminat, àmpliament abandonat, que es troba al municipi de Guardiola de Berguedà, a l’extrem septentrional de la comarca, i al voltant de la serra de Sant Marc. L’assentament s’emplaça a la vall que porta el mateix nom, que avui en dia es coneix com a vall de Bastareny.

coneixem l’existència de dues esglésies: la primera és l’església de Sant Marc, de la qual no hi ha molta informació i va ser ràpidament abandonada. La segona va ser l’església de Sant Martí de Brocà, que actuava com a parròquia i es va convertir en el patró del municipi, i a la que fins i tot s’hi van realitzar reformes, com la de la portada, realitzada l’any 1833, tal com hi figura una inscripció a la part superior. Tot i així, la construcció d’una nova església a Guardiola de Berguedà va suposar el deteriorament progressiu de Sant Martí de Brocà

https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/sant-marti-de-broca-guardiola-de-bergueda

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2011/09/sant-marti-de-broca-el-bergueda.html

Ermita de Sant Marc de Brocà

https://patrimonicultural.diba.cat/element/ermita-de-sant-marc-de-broca

D'aquesta església en prové la tradició que en la vigila de Sant Marc els pagesos de Brocà hi pujaven caminat i encenien una gran foguera que es veia des de tota la vall del Bastereny.

 Al dia següent es feia l'aplec amb una missa i el repartiment del panet.

Aquesta tradició que Joan Serra i Vilaró (Cardona, 24 de març de 1879-Tarragona, 27 d'octubre de 1969 )  recull en el seu llibre de les Baronies de Pinós i Mataplana , ens esmenta que hi havia un total de 15 pagesies de Brocà i que la gent de Bagà hi pujava en processó.

A l’any  1933, abans del criminal alçament dels feixistes encapçalats  pel  general Franconià contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC de la II República, l'església no tenia culte i la imatge va ser traslladada a Sant Genís de Gavarrós.


La imatge publicada a l'arxiu Gavin al 1967 ens mostra la capella encara amb la coberta i la teulada dempeus

Actualment aquesta tradició es manté viva i malgrat l'aplec i el repartiment del panet es fassin a Sant Martí de Brocà, el dia abans encara es puja a Sant Marc per encendre la foguera i fer ressopó.

Només la llibertat nacional de Catalunya faria possible endegar polítiques que permetessin una millor distribució de la població en el territori,  està clar que ho tenim força complicat, oi?

 Que sant Marc , Sant Martí , i tot l'estol celestial ,  elevin a l'Altíssim la pregaria del poble català per assolir la seva llibertat nacional, perquè s'aturin els genocidis arreu del món, i perquè la justícia divina  actuï de forma immediata.  

«A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

 inFeliços els perseguidors  dels justos i  de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern