dilluns, 28 de març del 2011

CASTELL DE JAUMAR. CABRILS. EL MARESME (II)

Anàvem la Carmen, el Tomàs, l’Antoni, el Feliu i l’Antonio a la comarca del Maresme, els nostres passos ens portarien per les alçades de Cabrils i Cabrera ( ambdós topònims clarament descriptius d’un entorn que en termes agrícoles era extremament míser ); tocaven castells, ens aturaríem en primer lloc al Castell de Jaumar.

Tenim d’aquest nissaga alguna dada més : -Josep Antoni de Jaumar, notari de la Cúria episcopal de Barcelona l’any 1845


-Gonçal M. de Jaumar de la Carrera i de Domènech, catedràtic de Dret a la Universitat de Barcelona, traspassat l’any 1929


-El seu hereu, Joaquim de Jaumar Els abans esmentats tenen relació a les poblacions de Torelló i Sant Vicenç de Torelló; demanaren en la nostra recerca la col•laboració del setmanari Torelló - Setmanari Independent de la Vall del Ges , settorello@gmail.com


Trobem a la Hemeroteca de LA VANGUARDIA ; Página 7 — Viernes 7 de junio de 1935


AYUNTAMIENTO DE BARCELONA


Visita de instituciones benéficas El consejero regidor de Gobernación, señor Jaumar de Bofarull, ha hecho una visita al Asilo Municipal del Parque, acompañado del consejero señor Tiffón y del arquitecto señor Plantada.


El señor Jaumar se hizo cargo del esfuerzo considerable que realiza ol personal que cuida de aquel establecimiento benéfico, y sobre todo las hermanas de la Caridad que, a pesar de la falta de condiciones del local proporcionan a los asilados una estancia confortable y una comida sana y abundante, además de un cuidado exquisito para hacerles llevadera su situación.


El consejero regidor señor Jaumar felicitó al administrador del Asilo y a las hermanas de la Caridad por haber conseguido que el referido establecimiento benéfico, gracias a su esfuerzo, pueda compararse con los mejores asilos del extranjero.


El señor Jaumar tomó nota de algunas pequeñas deficiencias debidas a las condiciones del local, y prometió que serán corregidas.


También visitó el señor Jaumar de Bofarull, acompañado de los concejales señores Tiffón y Quintana, del arquitecto señor Plantada y del jefe del negociado de Sanidad, señor Mayncs, el Laboratorio Municipal, siendo recibido por el jefe del mismo, doctor González y personal facultativo, en compañía de los cuales recorrió el edificio y pudo convencerse del admirable funcionamiento de los servicios encomendados al indicado centro, que puede competir con los mejores del mundo.


Mereció el elogio del señor Jaumar el servicio de vacunas, que ha dado al Laboratorio Municipal de Barcelona una justa nombradla, evitando a la ciudad epidemias y endemias que contribuían a hacer excesiva la mortalidad. El consejero de Gobernación prometió al doctor González, que el Ayuntamiento no regateará esfuerzo alguno a fin de contribuir al prestigio y perfeccionamiento de estos servicios, tan importantes para la salud pública.


Se hizo cargo el señor Jaumar de Bofarull de la necesidad de dotar convenientemente la Biblioteca del Laboratorio, que, en la actualidad está desatendida por falta de consignación, así como de la conveniencia de levantar un nuevo pabellón para instalar con mayor amplitud el servicio de vacunación antivariolosa, reconocido hoy como uno de los mejores que existen.


Visitó también el señor Jaumar de Bofarull las secciones de elaboración de las vacunas antitífleas y Calmette, así como las de análisis de las aguas de la ciudad y productos alimenticios. Al despedirse del director del Laboratorio y personal facultativo del mismo, el señor Jaumar de Bofarull les demostró la satisfacción con que había comprobado el estado magnífico de la referida institución, que es orgullo de Barcelona.


I finalment, malgrat que per un molt breu període, el trobem com a primera Autoritat Municipal. Excmo. Sr. FRANCESC JAUMAR I DE BOFARULL Octubre 1935 - Diciembre 1935 Alcade de Barcelona



Rebia un e.mail de l’Ignasi Roda Fàbregas, amb una fotografia i el següent peu informatiu : Inauguració oficial del grup escolar "La casa del Marino". Imatge de les autoritats assistents a l'acte. Entre d'altres i d'esquerra a dreta; (2) Frederic Roda i Ventura, regidor a Barcelona, (3) Josep Codolà, Conseller de cultura de l'Ajuntament de Barcelona, (4) Jaume Gubern ¿?, (5) Lluís Duran i Ventosa, Conseller de cultura de la Generalitat, (6), Francesc Jaumar de Bofarull, Alcalde accidental de Barcelona i (9) Octavi Saltor Soler, poeta.

És sorprenent la manca de dades sobre aquesta família, que s’explica únicament pel fet que dissortadament som – encara – un país captiu, i no hem pogut desenvolupar les eines bàsiques per defensar la nostra cultura , i guardar com cal la memòria col•lectiva. No trobareu cap informació a l’enciclopèdia de Barcelona, relativa al Sr. FRANCESC JAUMAR I DE BOFARULL , ni per descomptat a l’edifici gegantí que aquesta nissaga va aixecar a Cabrils, i quina visita faria molt bé en facilitar l’Ajuntament d’aquesta vila de la comarca del Maresme.


Sou pregats d’ampliar aquesta informació a l’email coneixercatalunya@gmail.com

2 comentaris:

ra andreo ha dit...

hola bon dia,m'agraria sispalu poder parlar amb voste sobre el famos casteel mde cabril si sap alguna informacio o lloc on dirigirme per poder cercar informacio
soc director de cinema MOLT IMPORTANT m'agrada el lloc per rodar uNA pelicula fantastica de fades,sino cedeixen el lloc ,baragariam la possibilitat de comprar el castell

Unknown ha dit...

Pel que jo se, el Sr. de Jaumar i Bofarull va ser regidor de l'Ajuntament de Barcelona també després de la Guerra Civil, es a dir, a l'Ajuntament franquista. Probablement pertanyia al sector de la Lliga Regionalista (el partit de Cambó) que es va apuntar al franquisme, en contra dels revolucionaris (CNT-FAI, POUM, PSUC, etc.) que van prendre el control a Barcelona després de la rebel·lió dels militars el 18 de juliol del 36.