dissabte, 25 d’octubre del 2025

ESGLÉSIA PARROQUIAL DE GÓSOL, ADVOCADA A L'ASSUMPCIÓ DE LA MARE DE DÉU. EL BERGUEDÀ SOBIRÀ. LLEIDA

 

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/3368

Llegia de l’església parroquial de  Gósol, advocada a l’Assumpció de la Marededéu; edifici d'una sola nau amb molta llum al seu interior. Està cobert a dues aigües amb teula àrab i el parament és de petites pedres sense treballar unides amb molt de morter. A la façana, en canvi, veiem un parament de carreus de majors dimensions perfectament escairats que li atorguen un aspecte molt homogeni. Al costat de l'altar es bastí una torre campanar de planta quadrada amb coberta a quatre aigües molt pronunciada. L'exterior està reforçat amb contraforts que pràcticament tenen l'alçada de la nau.

 




Piques beneiteres de forma troncocònica amb peu massís i sense cap tipus d'ornamentació, conservades a l'interior de l'església. La més massissa i de proporcions més grans es troba al presbiteri de l'església i la més petita, prop de l'entrada i davant el sagrari d'un petit departament als peus de la nau.

https://algunsgoigs.blogspot.com/2016/08/goigs-la-mare-de-deu-de-lassumpcio.html

Quan al topònim Gósol:

https://oncat.iec.cat/veuredoc.asp?id=20784

Ens agrada posar enllaços per aquells que us agrada aprofundir, dissortadament Internet no és una tecnologia confiable, i tot sovint no s’obren,  la IA és més artificial que intel·ligent.

SANTA MARGARIDA DE GÓSOL. EL BERGUEDÀ SOBIRÀ. LLEIDA

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2012/01/santa-margarida-de-gosol-el-bergueda.html

SANTA EULÀLIA DE BONNER. GÓSOL. EL BERGUEDÀ. LLEIDA

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2024/07/santa-eulalia-de-bonner-gosol-el.html

SANT VICENÇ DE MORIPOL. GÓSOL. BERGUEDÀ SOBIRÀ

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2014/05/sant-vicenc-de-moripol-gosol-bergueda.html

ESGLÉSIA DEL CASTELL GÓSOL, ADVOCADA A LA MAREDEDÉU, MAL DITA SANTA MARIA. GOSÓL. LLEIDA.

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2025/05/esglesia-del-castell-gosol-advocada-la.html

LA DONA DES PANS GÓSOL. EL BERGUEDÀ SOBIRÀ

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2023/05/la-dona-des-pans-gosol-el-bergueda.html

EL ROSER DE GÓSOL. EL BERGUEDÀ SOBIRÀ. LLEIDA.

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2011/07/el-roser-de-gosol-el-bergueda-sobira.html

CAPELLA DE SANT FRANCESC D’ASSÍS I SANT ANTONI DE PÀDUA DE SORRIBES . GÓSOL. EL BERGUEDÀ. LLEIDA.

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2024/08/capella-de-sant-francesc-dassis-i-sant.html

Rectoria i església de Sant Jaume de Vilacireres. Gósol.

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2015/08/rectoria-i-esglesia-de-sant-jaume-de.html

El sostre demogràfic s’assolia al cens de 1857 amb 1.153 ànimes, el sòl s’assolia al cens e 1981 amb 196 habitants de dret, i es tancava l’exercici 2024 amb 215 veïns. 

Únicament l'adveniment de la República s'albira com una eina de canvi d'aquesta tendència. 

Sóc, ho confesso, un marià irredempt, i reivindico  contra el mal costum introduït per les  forces d’ocupació,  que en la llengua catalana,  la forma correcta per designar a la Verge Maria – en qualsevol de les seves advocacions – és Marededéu, i no SANTA MARIA,  amb tot els respecte a les – poques – Santes reconegudes per l’església Catòlica;  el seu rol –per dir-ho de forma políticament correcta -  és “ prescindible” ,  no certament però, el de la Marededéu, sense ella no existiria ni el cristianisme, ni l’església catòlica, ni cap confessió que tingui a Jesucrist com a fonament.

El 1714 els catalans perdien la llibertat,  la Marededéu era “ degradada” a la categoria de SANTA, i alhora assumia el patronatge de multitud d’instituts armats, la mare de la víctima esdevenia “mutatis mutandis” la “  celestial protectora” dels botxins del seu fill. Ah!, es prohibia l’ús de la llengua catalana, en l’àmbit religiós, en l’administració pública, en l’educació, en els documents públics, i per descomptat en el sistema judicial

Que la Marededéu    , elevi a l’Altíssim la pregaria dels  gosolans, berguedans ,   noguerencs ,  Prioratins ,  aranesos,  bascos, gallecs, catalans,  palestins, sudanesos, iemenites ,  sud americans,..,   i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble.

Ens dol assabentar-vos que els genocides, els piròmans,  els traficants de persones, armes, drogues , els corruptes,  continuen en llibertat

A qui no es cansa de pregar, Déu li fa gràcia. 

inFeliços els perseguidors  dels justos i  de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern