https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/sant-jaume-del-castell-de-tost-ribera-durgellet
L’església de Sant Jaume del castell de Tost es coneix per les deixes testamentàries que feren a favor d’ella Arnau Mir de Tost i la seva muller Arsenda en els respectius testaments del 1071 i el 1068. Concretament Arnau Mir deixava a Sant Jaume un alou per a la il·luminació i el culte de l’església. No s’ha trobat cap més esment ni notícia d’aquesta capella del castell.
El Josep Sansalvador Castellet, arxiver del Centre de Documentació deCultura Popular i Religiosa de Catalunya ( Arxiu GavínI investigador i fotògraf, la va descobrir l'any 1997, era inèdita i només estava documentada com a desapareguda
Els de ROMÀNIC A L'OBJECTIU , una col·lecció de l'Equip Gargot del Col·lectiu Obaga
http://www.rostoll.cat/obaga/Fitxes/Romanic/A_2200/2293_SJaumeRocRecons/SJaumeRocRecons.htm
Afirmen, uns metres per sota de la torrota del castell del Roc de Racons - Castell de Calassanc - hi ha les restes d’una església romànica que estigué sota l’advocació de sant Jaume.
És un temple de petitíssimes dimensions, amb una nau coberta originàriament amb encavallades de fusta i un absis de planta semicircular, obert a la nau a través d’un plec absidal de tan sols un metre d’ample.
Aquestes característiques fan de Sant Jaume del Roc de Racons l’església romànica més petita de la comarca de l’Alt Urgell i possiblement de Catalunya.
Segueixen aquí el que es publicava a :
El Josep Sansalvador Castellet , precisa que la mes petita de Catalunya no ho és, la mes petita és Santa Cecilia de Torreblanca, romànica i rodona.
La mes petita de l’Urgell sobirà, pot ser.
Li demanàvem imatges al Josep Sansalvador Castellet, investigador , fotògraf de Patrimoni i arxiver del Centre de Documentació de Cultura Popular i Religiosa de Catalunya ( Arxiu Gavín)
Que l'apòstol sant Jaume, injustament abduït per forces polítiques antidemocràtiques i negadores del Genocidi Palestí, elevi a l'Altíssim la pregària del poble català per assolir la llibertat nacional, els clams de les victimes dels genocidi ètnics i/o culturals que es duen a terme arreu del món, i les peticions de justícia dels que pateixen la corrupció endèmica i sistèmica.
Amén !!!
ALS QUE NO ES CANSEN DE PREGAR, DÉU ELS FA GRÀCIA.
inFeliços els perseguidors dels justos i de les minories ètniques i/o culturals perquè d’ells és l’infern i de les minories ètniques i/o culturals perquè d’ells és l’infern

