dilluns, 3 de novembre del 2025

IN MEMORIAM. SANT SALVADOR DE SALLENT D’ORGANYÀ. COLL DE NARGÓ. L’URGELL SOBIRÀ. LA VEGURIA DELS PIRINEUS.

El sostre demogràfic de Coll de Nargó, s’assolia al cens de 1857 amb 2.150 ànimes,  que eren 1.389 quan l’església de  Sant Salvador de Sallent d’Organyà (Coll de Nargó),  adquirí la categoria de parròquia l’any 1904, en què es creà la parròquia de Sallent d’Organyà, que a més d’aquesta vila incloïa les cases de Setcomelles i d’Estremós, i es desvinculà de Montanissell, de qui havia depès, almenys, d’ençà del segle XVI; substituí, com a centre eclesiàstic del terme, l’església de Sant Andreu.

 Amb motiu d’erigir l’església parroquial s’ordenà la construcció de cementiri, de pica baptismal, de campanar i d’altres insígnies que indiquessin la seva nova categoria, i que degueren modificar notablement l’edifici preexistent.

https://ca.wikipedia.org/wiki/Sant_Salvador_de_Sallent

https://www.patrimonioblidat.cat/index.php?option=com_patrimoni&view=detalle&id=276

https://www.poblesabandonats.cat/fitxes/947

https://www.poblesabandonats.cat/images/content/13051/207/img-20240219-122701-1708883768-43357.jpg

Es tancava l’exercici 2024 amb   587 habitants de dret a Coll de Nargó.

L’Antonio Moras Navarro, q.e.p.d, fotògraf de Patrimoni, llicenciat en historia medieval , notari gràfic de l’Urgell sobirà retratava l’any 1987 Sant Salvador de Sallent d’Organyà. Ens  agradarà tenir noticies d'aquest fotògraf a l'email castellardiari@gmail.com 




https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/15533

L’any 2013, la “ parella romànica “  ho feien també.

https://tribunaberguedana.blogspot.com/2013/05/sant-salvador-de-sallent-coll-de-nargo.html

Massa  sovint fallen els enllaços, està clar que Internet és més ARTIFICIAL  que intel·ligent.

Si existeixen, ens agradarà rebre un exemplar dels Goigs a l'email castellardiari@gmail.com  

Que sant Salvador   , elevi a l’Altíssim la pregaria dels nargonins ,  vilademulencs,    Noguerencs ,  prioratins ,  aranesos,  bascos, gallecs, catalans,  palestins, sudanesos, iemenites ,  sud americans,..,   i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble.

Ens dol assabentar-vos que els genocides, els piròmans,  els traficants de persones, armes, drogues , els corruptes,  continuen en llibertat

inFeliços els perseguidors  dels justos i  de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern