La descripció tècnica explica que és una església de nau única, amb capelles laterals, fals creuer i absis semicircular, amb contraforts a l'exterior que li donen un aire gotitzant. En l'alçat de l'interior, el més remarcable és el contrast dels elements clàssics dels suports i les cobertes de creueria, no estranyes tanmateix a l'arquitectura catalana del segle XVII. L'interior conserva, malgrat la supressió del cor central de canonges , de l'orgue barroc que arranjava Frederick Stark Pearson (Lowell, Massachusetts, 5 de juliol de 1861 – RMS Lusitania, 2 de maig de 1915) l'any 1922, i la destrucció dels retaules durant els dies foscos que seguien a la sedició dels militars feixistes contra el Govern de la II República Española , part del mobiliari i la imatge de l Marededéu de Valldeflors, obra del segle XV, molt modificada.
El frontis, coronat per un gran entaulament que ressegueix els dos vessants de la teulada, és un ampli pany nu amb excepció de les obertures de l'òcul i la portalada, distribuïts en l'eix central. El portal, que du la data de 1642, és un arc de mig punt, flanquejat per parelles de columnes estriades d'ordre corinti sobre ampla socolada que, avançades sobre el pla del mur, sostenen un entaulament amb frontó circular trencat que s'obria a una fornícula, avui desapareguda.
L'obra de l'església no fou pròpiament enllestida fins que el 1908-9, s'acabà el campanar, projectat per l'arquitecte Roc Cot i Cot (Barcelona, 1865 - ibídem, 1909), en ubicar sobre el cos inferior quadrangular un de vuitavat, neomedievalista, desproporcionat a causa de l'alçada més reduïda que la del projecte original, i una glorieta de ferro que el corona.
Frederic Bordas i
Altarriba, és un dels “ desconeguts” que
la dictadura franquista creava amb delectació.
Es desconeixen gran part de les seves dades biogràfiques,
està clar que no hi ha cap interès per part de les autoritats “ democràtiques”
en fer la més mínima recerca, oi?:
L’any 1876 consta com a soci a l’Associació
Catalanista d’Excursions Científiques, en què figurava com a arqueòleg.
Va produir
aproximadament 1.943 imatges, principalment en formats estereoscòpics.
La seva producció
s’inicia a finals del segle XIX.
Retratava l’any 1898, Part posterior de la col·legiata de Tremp i en primer terme una plaça amb una creu i un carro
https://mdc.csuc.cat/digital/collection/afceccf/id/11875/rec/20
Algunes fonts reconverteixen
el text, posterior de l'església de Santa Maria i creu de terme de Tremp amb un
carro. Frederic Bordas i Altarriba (ca. 1890)
https://picryl.com/media/posterior-de-lesglesia-de-santa-maria-i-creu-de-terme-de-tremp-amb-un-carro-9d9a88
Que la Marededéu i Sant Antoni de la Sitja, elevin a l’Altíssim la pregaria dels besaluencs trempolins , medionencs, font-rubinencs , sabadellencs, corberencs , font-rubinencs , santquirzencs , amazics, illencs, gitanos, aragonesos, asturians , valencians, bascos, aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits , saharauis ... , pescadors , pagesos, ramaders , menors estrangers no acompanyants, victimes de tràfic de persones, victimes del narcotràfic, victimes del lawfare, exiliats polítics .. i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.
Preguem a Maria que com havia fet a les Noces de Canà, explicant a Jesús " no tenen vi", faci una ullada a aquest món nostre, Palestina, Ucraïna, Àfrica, Amèrica del Nord i del Sud, Rússia, Xina, Índia,...,, s'adrecés novament , ara per dir-li " no tenen Pau"
El 30.5.2024 , s’aprovava l’amnistia, els “ caïnites “, ho tenen clar SI al narcotràfic, SI al tràfic de persones, SI a la corrupció, NO als drets de les dones, NO al drets de les minories, NO a l’amnistia, NO a la democràcia, NO, als menors estrangers no acompanyats, .. NO,NO,NO,...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada