dimarts, 11 de març del 2025

ESGLÉSIA DEL MAS PALOU DE LA BARONIA DE RIALB, ADVOCADA A L’ARCÀNGEL SANT MIQUEL. LA NOGUERA.

 

https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/sant-miquel-del-mas-palou-la-baronia-de-rialb

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/25274

edifici d’una sola nau, coberta amb volta de canó de perfil semicircular lleugerament apuntat, sense absis diferenciat, per la qual cosa adopta una planta rectangular perfecta, només alterada per dos contraforts afegits tardanament a la façana sud, a causa probablement de les fissures que té la volta. A l’interior de l’església, adossades al mur nord, es conserven dues pilastres rectangulars, interrompudes a una certa alçada, com si corresponguessin a un primer projecte, de nau coberta amb volta reforçada per arcs torals, que no s’arribà a concloure. També podem considerar d’aquest primer projecte els vestigis de murs que resten a la façana de llevant i que semblen indicar l’arrencada d’un mur absidal, que tampoc no es devia acabar de realitzar.

Només hi ha dues finestres en tot l’edifici, una de rectangular i d’esqueixada recta, a la façana oest, i una altra d’una sola esqueixada, a la façana sud. En aquest mateix mur també s’obre la porta, resolta amb un arc de mig punt, de dovelles ben tallades. En la seva clau hi ha, tallada en baix relleu, la figura d’una torre.


 Fotografia Isidre Blanc

L’interior és totalment arrebossat i l’aparell és només visible a l’exterior, on els paraments són formats per carreus petits, ben tallats, sense polir, disposats en filades uniformes i regulars. Aquest tipus d’aparell evidencia les formes constructives del segle XII, ancorades en la tradició del segle XI, moment en què potser caldria situar el primer projecte, inacabat

 Ens agradarà, si existeixen, rebre un exemplar dels Goigs, i fotografies del interior de l'Església a l'email castellardiari@gmail.com 

 https://algunsgoigs.blogspot.com/2011/09/oracio-sant-miquel.html