dissabte, 9 d’agost del 2025

ERMITA DE SANT PATLLARI. PUJARNOL. PORQUERES. EL PLA DE L’ESTANY

 





https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/sant-patllari-porqueres

Temple romànic de planta rectangular, d'una sola nau i absis semicircular. A la banda dels peus (a ponent), s'aixeca un cos rectangular de dues habitacions, sobre les restes d'una antiga torre, que servia com a habitatge de l'ermità. Per aquest edifici annex es va haver d'obrir una porta d'accés al temple en el mur lateral de migdia; aquest tipus de solució és força freqüent en esglésies preromàniques i romàniques catalanes. La façana queda rematada per un senzill campanar de cadireta. El parament de tot l'edifici és de pedruscall i la coberta és a dues aigües. A l'interior, el sostre només és de volta a la zona del presbiteri, mentre que la resta està sostingut per cairats de fusta.

L'any 1985 l'ermita va ser restaurada pel Centre Excursionista de Banyoles. Aquesta restauració es va centrar en els taulats, el presbiteri i l'absis.

Es revisà també la casa de l'ermità. Actualment, cada any per setembre s'hi celebra un aplec en honor al Sant


https://algunsgoigs.blogspot.com/2013/02/goigs-sant-patllari-pujarnol-pla-de.html

https://www.turaris.net/es/publicacions/articles_10/s_costums-i-tradicions_7/goigs-del-glorios-sant-patllari-los-quals-se-cantan-en-la-seva-santa-capella-del-lloc-de-pujarnol_706

https://bibliogoigs.blogspot.com/2019/06/goigs-de-sant-patllari-venerat-pujarnol.html

Que  Sant Patllari elevi a l'Altíssim la pregaria del poble català  per assolir la nostra llibertat nacional.