https://www.poblesabandonats.cat/fitxes/1424
No trobava cap fotografia de de l’edifici
que aixopluga l’Estudi o escola d’Escart, sou pregats de fer-nos-en arribar a l’email
castellardiari@gmail.com
https://arxiudimatges.aneu.cat/fitxaimatge?id=1743&fbclid=IwY2xjawU_-PNleHRuA2FlbQIxMABwZG9mAWJyaWQRMTY0c2FFdDhaV3l1Nk1rT3ZzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEe9xwcAe-LEP06kPAp4XZo1MRj1fpmJfxTjQ9ItCqBjzOikCyOIuhkTc2KvKY_aem_YcftfskjmPGMTsZm0Dis_w
Llegia la història de la campana de l'antiga escola d'Escart (poble del
municipi de la Guingueta d'Àneu, al Pallars Sobirà)
Originalment, la campana no pertanyia a l'escola, sinó al Santuari de la
Mare de Déu de la Roca d'Escart, una ermita romànica emblemàtica de la zona.
En els dies foscos que seguien a la sedició dels militars feixistes encapçalats pel general Franco contra el govern
LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC ) de la II República l'ermita de la Roca va ser profanada i es van
cremar les imatges religioses que custodiava. Malgrat la destrucció, la campana
es va poder salvar de la destrucció o de ser fosa per a finalitats bèl·liques
Els veïns van traslladar la campana fins a l'estudi (l'escola del poble).
Un cop allà, va quedar en desús per a funcions religioses i es va començar a
utilitzar diàriament per a cridar els nens a l'escola
La campana va romandre custodiada a l'escola durant dècades. Finalment, a
l'estiu de l'any 2001, es va decidir traslladar-la a la sagristia de l'església
parroquial de Sant Martí d'Escart per garantir-ne la conservació definitiva
Parlar del Pallars fa inevitable recordar els crims del franquisme :
https://www.pallarsdigital.cat/reportatges/19610-els-crims-de-sagardia-el-carnisser-del-pallars
Potser la victòria dels sediciosos maleïts eternament davant de Déu, va
venir d’una campana?.
Ajudeu-nos en la recerca dels edificis escolars de Catalunya anteriors i/o
coetanis de la dictadura franquista, esperem imatges i dades a l’email
castellardiari@gmail.com
L’Alexandre Deulofeu i Torres (l'Armentera, Alt Empordà, 1903 - Figueres,
Alt Empordà, 1978), en la seva obra https://www.deulofeu.org/deulofeu-i-la-matematica-de-la-historia/
confirmava la impressió de l’avi Siset, l’estava corcada es trencarà com a molt
tard l’any 2029. Aleshores ens alegrarem
d’haver salvat la nostra història, oi?.
Només una Catalunya lliure i sobirana, podria plantejar-se polítiques demogràfiques que permetessin ocupar i dignificar la totalitat del territori, està clar però, que hi ha massa interessos espuris , que tenen el benefici a curt termini com única opció possible. Anem MOLT tard.
Quan preparava aquesta publicació, Catalunya mirava de recuperar-se de les pluges d'octubre, que l'Ermessenda de la Valrà, explicaria tot dient " De la pols del passat tenim avui el camí enfangat"
La victòria del sediciosos feixistes provocava la interrupció del Pla d’obres públiques de la Generalitat de 1935 (el primer pla integral a Catalunya). El franquisme va imposar plans estatals (1939–1944) centrats en la xarxa radial i prioritats polítiques, no en les necessitats locals catalanes. Item més bona part dels tècnics feixistes no tenien la formació necessària, si però la "qualificació" que els atorgaven com a boti de Guerra.
S'imposava un model de creixement no planificat: tant sota el franquisme com sota la democràcia, en aquest període el creixement demogràfic i urbà ha superat la capacitat de planificació i inversió en infraestructures resilients (drenatge, transports, habitatge digne).
El boom migratori i industrial dels 50–60 va generar barris i polígons sense serveis adequats (clavegueram, drenatge, transports), especialment al Vallès i l’àrea metropolitana
No ajudava la fragmentació competencial ni la responsabilitat difusa: la divisió entre competències estatals, autonòmiques i locals ha generat inèrcies, retards i excuses mútues, especialment en infraestructures estratègiques (ferrocarril, ports, eixos viaris).
Sense planificació integral, inversió sostinguda i coordinació institucional, qualsevol fenomen natural o pressió demogràfica es converteix en crisi.
Els catalans, des de 1714 maldem per recuperar la llibertat nacional, i no ens cansem de pregar, Senyor; allibera el teu poble!!!. , allibera'l del "virus de Castilla", i de l'església herètica NAZIONAL que calla - i atorga - davant d'aquesta onada d'incendis a l'estiu i d'inundacions a la tardor - EL QUE PUEDA HACER QUE HAGA - assola el país i ha provocat pèrdues econòmiques i personals evitables.
A QUI NO ES CANSA DE PREGAR, DÉU LI FA GRÀCIA.
Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia, aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.
inFeliços els perseguidors dels justos i de les minories ètniques i/o culturals perquè d’ells és l’infern
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada