dimarts, 27 d’octubre del 2026

CAPELLA DE SANT SEBASTIÀ D’ESTAC. SORIGUERA, PALLARS SOBIRÀ.

 

https://bisbaturgell.org/ca/estac-recupera-lermita-de-sant-sebastia-2026

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/25595

Ermita restaurada per complet. És de planta rectangular amb capçalera rectangular que no sobresurt a l'exterior pel costat nord, i que s'obre a la petita nau per mitja d'un gran arcada de mig punt, formada amb dovelles de gran format toscament tallades. A migdia, es troba una senzilla porta d'arc de mig punt descentrada respecte a l'eix de la nau. L'aparell és de mida considerable, sobretot a la base dels murs i en els angles, i generalment sense desbastar.




Durant el treball de camp de l'any 2020 encarregat pel Departament de Cultura s'observa que l'edifici només conserva parts dels paraments; ha estat reformat seguint l'estil original, amb paraments de pedra vista i morter de calç pel rejuntat. La coberta és a dues aigües i per construir-la s'ha utilitzat teules ceràmiques, un material impropi de l'arquitectura tradicional pallaresa.

Si existeixen, ens agradarà rebre els Goigs d’aquesta capella a l’email castellardiari@gmail.com

Havíem fet una publicació sobre l’edifici de l’Estudi d’Estac:

https://totsonpuntsdevista.blogspot.com/2015/07/antic-estudi-destac-soriguera-pallars.html

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/37864

A la segona meitat del segle XIX, la majoria de població de la zona era analfabeta. Aquesta dada es coneix gràcies a les llistes d'empadronament. Se sap també que al 1860 hi havia un mestre a Estac que donava classe a l'antiga rectoria.

 A finals del segle XIX, Estac era la capital del districte escolar, a més de cap de municipi, i centre d'acollida de tots els alumnes provinents d'Escós, Baro, Arcalís i Mencui.

Al 1918 l'inspector provincial autoritzava la construcció de la casa-escola d'Escós.

L'edifici d'Estac es va inaugurar l'any 1930, data que podem veure damunt la porta. A finals dels anys 30, tots els pobles del municipi de Soriguera tenien una escola mixta i Estac continuava sent la capital del districte escolar. Es procurava compaginar els horaris escolar s'adaptaven als requeriments de les feines del camp. Ja que en determinats moments feien falta totes les mans per atendre el camp. D'aquesta manera s'intentava evitar l'absentisme escolar.

Entorn els anys 50 i primera meitat de la dècada dels 60 es produeix un augment del cens escolar.

A partir dels anys 60-70 es produeix una concentració escolar cap a les àrees urbanes de més població.

L'escola va tancar després del curs 1974-1975

Inevitablement, parlar del Pallars sobirà, obliga a recordar al criminal Antonio Sagardía Ramos (Zaragoza, 5 de septiembre de 1879-Madrid, 16 de enero de 1962), que com la resta dels criminals que actuaven durant la dictadura franquista, s’escapolia de la justícia dels homes

https://www.pallarsdigital.cat/reportatges/19610-els-crims-de-sagardia-el-carnisser-del-pallars

Que sant Sebastià elevi a  l'Altíssim la pregària dels pallaresos i dels catalans, Senyor, allibera el teu poble del jou insuportable del REINO DE ESPAÑA, i eradica d'aquest món el " virus de Castilla " 

La IA, ha aconseguit el miracle " els fills de puta, poden volar ", ho constatava veien un vídeo en el que el PP es passa pel forro la presumpció d'innocència , i per descomptat a banda de la normativa legal, les normes mínimes de respecte, 

Recordeu l’evangeli del bon samarità?.  Corre per la xarxa una versió en que l’home trobat malferit  és d’ideologia dretana i en tenir-ne coneixement el samarità li esclafa el cap amb un pedra. Qui tingui orelles per escolar, que escolti !

https://web.archive.org/web/20110208083811/http://fotosdecalella.com/

Només una Catalunya lliure i sobirana,  podria plantejar-se polítiques   demogràfiques que permetessin ocupar  i dignificar la totalitat del territori, està clar però, que hi ha massa  interessos  espuris , que tenen el benefici a curt termini com única opció possible. Anem MOLT tard.

Senyor, font de tota justícia i veritat,
deslliura’ns de la pesta de la corrupció
que corroeix les consciències i enfosqueix la societat.
Que no quedin sense càstig
els jutges i magistrats que perverteixen la llei,
els fiscals que miren cap a una altra banda,
els policies que obliden el seu deure,
els narcotraficants que enverinen els carrers,
els polítics que traeixen la confiança del poble,
i qualsevol funcionari que incompleixi les seves obligacions
posant l’interès propi per damunt del bé comú.
Amén !

«A qui no es cansa de pregar, Déu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

inFeliços els perseguidors  dels justos i  de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern