dijous, 7 de maig del 2009

SANT MARTÍ XIC, DIT TAMBÉ SANT MARTI DE VOLTREGÀ




Des de l’ermita de Santa Perpètua de Vespella es veu, a la mateixa alçada, en un turó a 7 Km. i mig de distancia, una ermita que es diu Sant Martí Xic. La mirava des d’ aquell indret i sentia un gran desig de visitar-la.

Del lloc en diu l’entrada de l’enciclopèdia : Sant Martí Xic[Sant Martí del Castell]


Nom donat a l'antiga església de Sant Martí de Voltregà, romànica, del municipi de les Masies de Voltregà (Osona). És situada en un collet sota les ruïnes del castell de Voltregà (854 m alt). Fou erigida vers el 1097 i tingué la categoria de parròquia fins al s XIV, que es fusionà amb la parròquia de Sant Hipòlit de Voltregà. Es conserva sencera, però en estat ruïnós.

El diumenge de ram, també dia de Santa Irene, no volia quedar-me a casa i vaig pensar que era un bon dia per satisfer el desig de visitar l’ermita de Sant Martí Xic.

No m’havia posat d’acord amb ningú per a fer aquesta sortida, ja que va ser una decisió imprevista causada per un desig contingut durant algun temps, vaig agafar el cotxe, i jo sola em vaig dirigir cap a Sobremunt, fins que vaig trobar el cartell que anuncia Santa Llúcia i Sant Martí Xic, a l’esquerre de la carretera.

Arribant a Santa Llúcia, el camí continua a la dreta sense asfaltar; uns 5 km. Finalment s’hi arriba per una franja de terreny. Les vistes són impressionants a banda i banda del camí. Vaig passejar fins a l’ermita i després vaig pujar al antic castell, del qual malauradament, queden només unes parets de pedra. Algú hi ha posat la senyera.


Era un dia assolejat i vaig gaudir de la pau que sempre em fan sentir les pedres treballades per homes que van deixar en elles els seus neguits i fantasies, i que van passar per aquesta vida deixant, la seva emprenta en les roques tallades.

Després de prendre algunes imatges, vaig tornar a casa amb el desig d’anar a visitar Sant Salvador de Bellver i Sant Miquel de Codina.

Irene Tironi