dimecres, 17 de març de 2021

CAPELLA DE LA MARE DE DÉU DEL ROSER DE TOLORIU. EL PONT DE BAR. L’URGELL SOBIRÀ. LLEIDA LA PROVINCIA “ESPOLIADA”

 

El Jordi Vila Juncá, sherpa emèrit dels Pirineus,  que exerceix de notari gràfic, narrador visual,  en diu Facebook, de les terres de l’Urgell sobirà i les comarques confrontades,  i l’Antonio Mora Vergés establien una joint venture, el Jordi Vila Juncá aporta les imatges, i , l’Antonio Mora Vergés fa la recerca d’informació, i confegeix la publicació que es penjarà en un blog, i al ensems us esperonem a compartir-la  amb TOTS  els mitjans informatius,  locals, comarcals, provincials, nacionals, de tot signe i  “color polític “  perquè en valorin la seva publicació,  en matèria de divulgació del Patrimoni històric de Catalunya, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi

 

En aquesta ocasió , m’enviava imatges de la capella advocada a la Marededéu del Roser de Toloriu, que exerceix de facto funcions parroquials d’encà que en els dies foscos que seguien a l’alçament dels militars feixistes encapçalats pel general Franco contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC de la II República, la parroquial de Toloriu, advocada a l’Apòstol Sant Jaume fou saquejada i, poc després s'ensorrà la volta i la coberta, amb la victòria militar dels revoltats, el culte es va traslladar a la capella del Roser i l'església de Sant Jaume es va abandonar, i avui exercir funcions laiques com explicàvem a :

TOLORIU.  EL LOCAL SOCIAL QUE HAVIA ESTAT ESGLÉSIA PARROQUIAL, ADVOCADA A L’APOSTOL SANT JAUME. EL PONT DE BAR. L’URGELL SOBIRÀ. LLEIDA LA PROVINCIA “ESPOLIADA”






Patrimoni Gencat explica de la capella de la Marededéu del Roser de Toloriu que  es troba al nord d'aquesta població, que forma part avui  del municipi de Pont de Bar, està  separada uns cinquanta metres de les darreres cases del poble.


La descriu com edifici d'una sola nau, capçada a nord per un absis semicircular adossat a la nau sense solució de continuïtat. El tram absidial és cobert per una volta de canó força deformada i està sobreelevat en relació a la nau, a la qual s'obre a través d'un arc de mig punt. La nau, coberta amb entramat de fusta de doble vessant, presenta una banqueta correguda d'obra adossada al mur.

 

Sobre els murs laterals de l'església s'obren dues finestres quadrades, igual que les que flanquegen la porta d'accés al temple, situada a la façana meridional. Aquesta porta d'accés és centrada en relació a l'eix de simetria de la façana i és adovellada, en arc de mig punt. En la vertical de la porta, hi ha un gran plafó quadrangular de granit incrustat amb una inscripció gravada:

 

AVE M+ARIA

 

PETRVS CAVA

 

RECTOR ME

 

FECIT ANY

 

+1645+

 

Culmina la façana un petit campanar d'espadanya d'un sol ull. La coberta és de teula a doble vessant. Els paraments externs del temple estan fets a base de carreuons irregulars, toscament desbastats, que són substituïts per carreus de més grans dimensions i més ben treballats a les cantonades i a les obertures del temple.

 

La coberta de fusta de la nau és un entramat de bigues i llistons que configuren un enteixinat de fusta policromada. Està construït per una llarga biga mestra central, a cada vessant de la qual hi trobem onze bigues travesseres disposades de forma perpendicular a la biga mestra, les quals reposen sobre una biga lateral que sobresurt dels murs de l'edifici. Entre aquestes bigues travesseres hi trobem una sèrie de vuit llistons, quatre a cada vessant, que divideixen l'espai en cassetons, i que aporten un interessant efecte geomètric i simètric al temple.

 

La biga mestra central és motllurada, policromada i presenta inscripcions en tota la seva superfície. Als costats hi llegim l'oració de l'Ave Maria, que comença a la cara de llevant i acaba a la de ponent, i a la cara inferior una inscripció similar a la del plafó de la façana sud:

 

PETRUS: CAVA :RECTOR : MAE : FECIT : ANY : 1645

 

Les bigues travesseres també estan motllurades i policromades. Presenten motius geomètrics d'ones amb perlats, actualment molt desgastats. Els cassetons del sostre són de fusta nova arran d'una restauració. Probablement estarien policromats en origen, però en tot cas s'ha perdut aquesta policromia.

 

Sobre les dues bigues laterals i sobre la biga central coronella trobem quatre sèries de deu plafons rectangulars decorats amb una seqüència policroma molt interessant, amb temes vegetals, animals, de costums, religiosos i, possiblement, commemoratius. Dins d'aquest darrer apartat, destaquen una sèrie de plafons de notable interès històric, que representen una mena de duel amb pistoles entre dos bandolers o un galeó navegant per alta mar.




 Fotografia de Jordi Contijoch Boada. Vista interior de l'església.


Certes interpretacions vinculen aquest programa decoratiu o, si més no, determinats plafons, a la llegenda local sobre la participació d'un baró de Toloriu en l'expedició d'Hernan Cortés a Mèxic l'any 1519, i el seu suposat matrimoni amb una filla de Moctezuma    

 

La retratava A.Moras l’any 1986 “Vista general de l'església i el seu entorn” . De l’Antonio Moras Navarro, ens agradarà tenir-ne noticia a l’email castellardiari@gmail.com , som un país singular, tenim dades de persones i personatges que son una vergonya per a la espècie humana, i ens permeten ignorar les dades bàsiques d’altres, que com aquest fotògraf feien una impagable tasca en l’àmbit de patrimoni Històric col·lectiu.




Llegíem que  la capella del Roser de Toloriu està supeditada al rector de la parròquia d'Estamariu, per bé que és adscrita conjuntament amb l'antiga parroquial de Sant Esteve de Bar, a l'arxiprestat de la Batllia-Baridà. No podem confirmar aquestes dependències atès que l’església catòlica, ha patit,  i pateix una davallada que sembla no tenir aturador.

Sorprèn comprovar que la petita comunitat humana de Toloriu,  disposa d’una excel·lent pàgina informativa :

http://www.toloriu.com/

Publicàvem suara IN MEMORIAM. ESCOLA PÚBLICA DE TOLORIU. EL PONT DE BAR.L’URGELL SOBIRÀ. LLEIDA, LA PROVINCIA “ ESPOLIADA “.


 No espereu que ningú vingui a recuperar els vostres records, el que no feu vosaltres, quedarà per fer.

 

Us esperonem a compartir aquesta entrada  amb TOTS  els mitjans informatius,  locals, comarcals, provincials, nacionals, de tot signe i  “color polític “  perquè en valorin la seva publicació,   recordeu SEMPRE  que  en matèria de divulgació del Patrimoni històric de Catalunya, es del tot aplicable aquella norma bàsica de la publicitat “ que parlin de nosaltres, NI QUE SIGUI BÉ “, oi?.


Us esperonem,  més encara si és possible, a donar compliment a TOTES les instruccions de les autoritats sanitàries CATALANES  per evitar l’extensió de la Covid.19;  confiem que així,  podrem aconseguir  que s’aturi aquesta sindèmia que s’acarnissa amb les persones grans, els malalts crònics, els que pateixen limitacions físiques i/o psíquiques, i  aquells que no tenen una bona situació econòmica. ”.

 

 Cuideu-vos molt, Madrid reconeixia 22.824.  víctimes de la Covid.19

https://www.comunidad.madrid/sites/default/files/doc/sanidad/210315_cam_covid19.pdf

 

Catalunya des de l’inici de la pandèmia 21,033

 https://beteve.cat/societat/coronavirus-barcelona-ultima-hora/


El "laissez faire, laissez passer" practicat des del nacionalsocialisme, ha situat el REINO DE ESPAÑA com a campió mundial indiscutible pel que fa al nombre de  víctimes


Els responsables de tantes morts no han pogut treure’n redit electoral almenys  de moment, confiem que  els madrilenys també recuperin el seny.