dimecres, 14 d’abril del 2010

La Passió de Sant Quintí. El Romànic industrial. Castellbisbal.

Ens costava al Tomás Irigaray i López i l’Antonio Mora Vergés, localitzar Can Pedrerol de Baix dins quina propietat es troba l’ermita de Sant Quinti. Ens saludava un rètol, Propietat privada, prohibit el pas.



L’any 1.913 el Josep Salvany i Blanch, recollia imatges d’aquesta ermita, que situava però en el terme del Papiol. La casa i la petita capella, es conserven, quasi 100 desprès perfectament. L’indret però, situat avui dins d’un polígon industrial , i afectat pel pas de totes les infraestructures imaginables, fora del tot irreconeixible pel fotògraf genial, nascut a la veïna població de Martorell.

El sant d’Amiens , a França [ on segons la tradició va morir decapitat al segle III ] , va ser objecte d’una discutida passió, que va acabar amb la seva execució, que – com totes les execucions – va ser un acte de vilesa. Amb tot el Sant va morir una única vegada.



L’ermita romànica del segle XII, d’una nau, amb planta rectangular i volta amb absis i absidiola , amb campanar de cadireta per a dues campanes, i de la que s’afirma que mai ha esta restaurada, situada sota els ponts on conflueixen les autopistes de Barcelona i Girona, damunt del llit del riu Llobregat, pateix totes les hores del dia, i tots els dies de l’any, el soroll infernal d’aquesta artèria de comunicació – de peatge – en aquest país de peatge que des de fa mil anys s’anomena Catalunya.

A Catalunya tenim una bona part del patrimoni històric situat en polígons industrials ; les grans cases que disposaven d’ermita es localitzen sempre apartades dels nuclis de població, i quan en el modern planejament urbanístic es planteja separar les activitats de fabricació dels espais dedicats a vivenda, indefectiblement les naus s’alcen al costat de les ermites. Això dona lloc a un fenomen que nosaltres qualifiquem com el romànic industrial.

Dissortadament el bon estat de Sant Quintí, és l’excepció i no la norma.

Honestament en una Catalunya lliure difícilment es podria fer pitjor.

© Antonio Mora Vergés