dissabte, 16 de maig de 2015

SANT ANTONI DE PÀDUA DE LES IRLES. RIUDECOLS. EL CAMP JUSSÀ DE TARRAGONA

Llegia que ‘antigament’ la parròquia de Les Irles pertanyia a la de Sant Bartomeu de la Quadra dels Tascals.
http://www.lesborgesdelcamp.cat/fitxers/vila/monografies/quadra.pdf

L’existència de la parròquia d’aquest nucli advocada a a Sant Antoni de Pàdua, consta almenys des de 1847.
En ser absorbit el terme de les Irles, dins el municipi de Riudecols, als anys 1940 la parròquia esdevingué sufragània, de la Sant Pere.

Les Irles dins el catàleg religiós, ja estava classificada com a "rural de segona classe", a principis de segle XX.



La descripció ens diu; edifici d'una nau amb capelles laterals. Planta rectangular, amb capçalera poligonal. Obra de paredat, amb reforços de carreus i maó. Interior arrebossat, amb sòcol pintat. Cobertes a dues vessants. Torre del campanar als peus, de tres pisos. Darrera del modest edifici, el fossar del poble.

Trobava un treball de toponímia en el que en relació a les Irles es diu ; Les Irles es el nombre de un pequeño núcleo del término de Riudecols, situado al oeste de la cabecera municipal. Una vez más, el topónimo y la particular fisonomía geográfica del lugar tienen una correlación que conviene no pasar por alto. Como señala Ferran Jové, "Les Irles presenta una característica muy singular, ya que el núcleo se encuentra prácticamente rodeado por tres corrientes de agua torrenciales que lo aislan casi por completo en todas direcciones (...). La habitantes de Les Irles están convencidos (...) que el nombre proviene, precisamente, de esta característica orográfica y aseguran que, cuando llueve torrencialmente y los tres barrancos bajan caudalosos, los irlenses se sienten perfectamente aislados." (Jové, 1991, p. 177) Al respecto, conviene recordar que Coromines, en DECat, explica que una isla "es también el nombre popular de los trozos de tierra que se forman dentro del curso de los ríos (...). Partiendo de esto, también se ha aplicado a un terreno, no siempre del todo aislado, que se forma a ras de la ribera de este río (...). Con este carácter, la palabra INSULA se presenta en catalán y otras lenguas románicas, con una figura diferente, que puede coincidir con el castellano isla (...). Se dice illa en tal sentido en referencia a algunas tierras adyacentes al río Noguera de Tor (...) Pero una isla, tierra entre dos barrancos que confluyen, en el alto valle de Cabdella (...) de donde después irla". Y cita, como ejemplos toponímicos, varias "irlas": en el Segre, el Júcar y el Segura (Coromines, DECat, IV, p. 835). Asimismo, en el artículo "Illa" del OnoCat (vol. IV, p. 439) cita, entre muchos otros topónimos de la misma familia, el nombre del núcleo del término de Riudecols que hemos estado analizando.

El nucli va estar un anys abandonat, i ens expliquen en la nostra visita que actualment hi ha una vintena de veïns.

Cap dada del mestre d’obres i/o arquitecte, sou pregats els riudecolencs de fer-nos-ho saber a l’email coneixercatalunya@gmail.com


Les Irles tenia Escola Pública l’any 1750.

Cap comentari: