dimecres, 3 d’agost del 2022

IN MEMORIAM. CAPELLA DE SANT NIN I SANT NON DE LA TORRE DEL CANONGE. EL SABADELL QUE DESAPAREIX

  

El Feliu Añaños Masllovet, publica una fotografia de la Capella de la Torre del Canonge (Setembre 2008).


La capella, del segle XVII, resta separada de la casa.

Sobre la porta d'entrada hi ha una data:1745.

El lloc era conegut com a Togores Jussanes i es creu que es venerava a Sant Abdó i Sant Senén, coneguts popularment per Sant Nin i Sant Non, la pagesia catalana els va prendre com a patrons per a protegir  els conreus, de manera que quan la sequera era un problema i calia que plogués, encara avui és viva la dita: "Valga'ns Sant Nin i Sant Non i la Mare de Déu de Togores”

Fa mal als ulls la destrossa del Patrimoni Històric practicada de forma activa i passiva des de la dictadura feixista fins a l’actualitat.



https://imagina.diba.cat/arxiu-historic-de-sabadell/capella-de-la-torre-del-canonge-sabadell/119882

A la fitxa de Patrimoni de l'Ajuntament de Sabadell : 

https://fitxers.sabadell.cat/urbanisme/planejament/peps/C._1.08_AR_Religiosa.pdf

La capella de la Torre del Canonge , advocada a la Marededéu dels Dolors, està  totalment abandonada i només en  resten els paraments verticals. La coberta està esfondrada. Es pot contemplar la façana principal, amb la porta d'accés i un òcul ovalat central seguint l'eix de composició vertical. Els murs són realitzats a base de mamposteria de pedra i les obertures són emmarcades i conformades a partir de maó ceràmic. 

No en fan esment a : 

https://norbertvila.blogspot.com/p/ermites-de-sabadell.html

Si existeixen ens agradarà rebre un exemplar dels Goigs a l'eamail castellardiari@gmail.com 

Tenim  masses persones a les menjadores públiques, i alhora el seu “ manteniment” fa quasi impossible, atendre drets bàsics, com la justícia, la salut, els drets socials,...,  està clar que l’àmbit del Patrimoni, els rellisca d’allò més, oi?.

https://diaridecastellardelvalles.blogspot.com/2022/05/el-gobierno-mas-progresista-i-el-acceso.html

Que la Marededéu    , elevi a l’Altíssim la pregaria dels  sabadellencs ferriolencs,  camosins,   talamanquíns,  bagencs ,  noguerencs ,  prioratins ,  aranesos,  bascos, gallecs, catalans,  palestins, sudanesos, iemenites ,  sud americans,  iranians,  pagesos, ramaders, pescadors,  usuaris de Rodalies de Catalunya, usuaris de la xarxa viaria de Catalunyaandalusos afectats pels aiguats , andaluses afectades per la manca de cribratges de mama,  victimes del monolingüisme genocida,.. ..,   i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble.

Badalona ens recordava - dolorosament -  que els pobres són aquells que no serien el que són si nosaltres fóssim el que hauríem de ser.

A qui no es cansa de pregar, Déu li fa gràcia. 

inFeliços els perseguidors  dels justos i  de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern

"Valga'ns Sant Nin i Sant Non i la Mare de Déu de Togores”

1 comentari:

Anònim ha dit...

Totalment d'acord. Fa mal veure el menyspreu cap al patrimoni.