divendres, 7 de juny del 2024

REFLEXIONS DAVANT LA NOTICIA DE L’ENDERROC DEL CONVENT I ESGLÉSIA DE LES FILLES DE SANT JOSEP A BARCELONA

 

Llegia que  el  convent i l’església de les Filles de Sant Josep, una obra a de l’arquitecte Enric Sagnier Villavecchia (Barcelona, 21 de març de 1858 - Barcelona, 1 de setembre de 1931),marquès de Sagnier , situat a la cantonada del carrer Ganduxer amb Alacant, serà enderrocat.

https://diarieljardi.cat/lantic-convent-de-les-filles-de-sant-josep-senderrocara-per-ampliar-la-clinica-sagrada-familia/


http://www.enricsagnier.com/la-obra/convento-e-iglesia-hijas-de-san-jose-ganduxer-98-sant-casimir-alacant-barcelona/

Francesc Xavier Butinyà i Hospital (Banyoles, 16 d'abril de 1834 – Tarragona, 18 desembre de 1899) al febrer de 1875 va fundar una nova Congregació de religioses obreres a Calella de la Costa, anomenades les Filles de Sant Josep i que es guanyen el pa amb l'ofici senzill de fer d'artesanes, col·laborant quasi imperceptiblement en la construcció d'un món diferent; una utopia encarnada enmig de les grans qüestions del seu temps i en els embolicats conflictes proletaris.

Maria Gay i Tibau (Llagostera, 24 d'octubre de 1813 - Girona, 18 de març de 1884)  , va iniciar la vida comunitària d'una agrupació que, amb domicili al Carrer de la Forca, 12, es dedicaria a l'atenció i la vetlla, de dia i de nit, de malalts.

 Amb el temps (des de 1868 estaven prohibides per llei les associacions i congregacions religioses) es convertí en congregació religiosa: l'Institut de les Religioses de Sant Josep de Girona, popularment anomenades Vetlladores. A data del 2015, aquesta congregació no deixa de créixer i els seus projectes solidaris tenen presència tant nacional com internacional.

A Sabadell, ho recordo per experiència familiar, hi havia un grup de Religioses de Sant Josep de Girona, que feien vetlla nocturna,  per permetre el descans dels cuidadors/es  dels malats que estaven a casa, aleshores només hi havia la Clínica dels Amos, al carrer de la Creueta i la Alianza

https://www.todocoleccion.net/postales-cataluna/postal-sabadell-clinica-quinta-salud-alianca-alianza-imp-moderna-num-5~x30929822

Sabadell i la seva àrea ha patit un creixement quasi exponencial, malgrat això només disposa de dos centres d'atenció sanitària, el Parc Taulí i la Clínica Quirón, les llistes de " desesperació" per a proves diagnostiques  i/o intervencions quirúrgiques  s'allarguen per períodes escandalosament dilatats. 

Ara, diria que no hi han Religioses de Sant Josep de Girona a Sabadell, i de forma quasi general, desprès de qualsevol cirurgia – moltes ambulatòries - , els malats son enviats als seus domicilis,  els tràmits per aconseguir l’ajuda dels Serveis Socials,  es poden perllongar  fins  molts més enllà de la recuperació de la persona intervinguda.

En un percentatge escandalós els pressupostos destinats als Serveis Socials es destinen al pagament dels sous dels  responsables,  Conseller, Secretaris,  Directors Generals, ...,  Regidors, coordinadors,  assistents socials, treballadors/es,...

L’Enric Mirambell i Belloc (Girona, Gironès, 12 de juliol de 1922 - 6 de març de 2020  , cronista oficial de la ciutat, explicava la percepció ciutadana de les vetlladores al seu article "Les vetlladores" publicat al Diari de Girona el 7/5/1989. Explica que quan els serenos es disposaven a entrar de servei per garantir la seguretat ciutadana en les hores nocturnes, desembocava a la plaça del Vi una riuada de figures embolcallades amb uns negres mantells, que les cobrien del cap fins als peus; eren les germanes de Sant Josep, que baixaven del seu convent i es dirigien a les cases on hi havia un malalt que requeria la seva atenció.

Les malalties greus es passaven generalment a casa. Les clíniques, que s'anaven començant a instal·lar, eren només per atendre les operacions quirúrgiques. Molts casos que ara es tracten en un centre hospitalari abans s'havien de resoldre en el propi domicili. El familiar que se n'encarregava no podia dedicar-li les vint-i-quatre hores del dia; també necessitava descansar. Aleshores les famílies acudien a les vetlladores per demanar els serveis d'una "hermana". Generalment, aquests serveis es requerien per a la nit; però també en situacions extraordinàries es demanava una monja per a la nit i una altra per al dia. Quan es deia "tenen monja de nit i de dia", es tractava d'un malalt molt greu o d'una família molt acomodada. El primer dia que una vetlladora anava a un domicili, algú de la família l'anava a recollir al convent per tal d'acompanyar-la. Les nits següents ja no feia falta l'acompanyant. Les monges sortien agrupades i en arribar a la plaça del Vi s'anaven dispersant en direcció a les cases on anaven destinades. Si havien d'anar en algun indret una mica desert es feien acompanyar sempre.

La monja vetlladora, arribada a la casa del malalt, es treia el solemne mantell i es posava un funcional davantal. Si era hivern, la família li preparava un braser per passar la nit. Els familiars del malalt feien a la monja les indicacions pertinents; li deixaven preparats els medicaments i li explicaven com podia escalfar els aliments que el malalt hagués de prendre. També li oferien llet o algun altre aliment que la religiosa solia refusar. Finalment, li indicaven el lloc on dormien, per si passava alguna cosa i els havia de cridar.

Si era necessari, la vetlladora es passava tota la nit al costat del malalt, però si les atencions no havien de ser rigorosament continuades, s'instal·lava en una altra habitació, i allà anava alternant el res de rosaris amb algun treball manual; sempre atenta però,  a les hores en què havia de subministrar medicaments o alimentació, o bé a si sentia un moviment sospitós, una . queixa, un sospir, una tos persistent o un respir massa feixuc. Al matí, la vetlladora s'acomiadava de la família del malalt després d'explicar-los com havia passat la nit. Les monges s'anaven trobant, camí del convent, on arribaven agrupades, tal com n'havien sortit la nit anterior. Quan en una casa hi havia un difunt de cos present s'hauria considerat una falta de respecte no vetllar-lo, de nit i de dia, fins el moment en què se l'emportaven per enterrar-lo. Moltes vegades, els familiars no es trobaven en condicions per passar la nit sense dormir i aleshores també demanaven la presència de les germanes de Sant Josep. En aquests casos no hi anava una sola monja, sinó dues.

En els enterraments de luxe també assistia un grup de vetlladores. Les característiques d'un enterrament de primera eren tretze capellans, la carrossa anomenada "cotxe-estufa", i les germanes vetlladores. Les religioses, en nombre de deu o dotze, anaven en dues fileres, darrera el cotxe mortuori, abans del dol familiar, amb l'hàbit negre; el mantell que només deixava al descobert part de la cara i un ciri encès a la mà

 El 30.5.2024 s’aprovava l’amnistia, els “ caïnites “, ho tenen clar SI al narcotràfic, SI al tràfic de persones, SI a la corrupció, NO  als drets de les dones, NO al drets de les minories, NO a l’amnistia, NO a la democràcia,.. NO,NO,NO,...

El Diumenge  9.6.2024  - i  en qualsevol contesa electoral - eviteu triar  als “ caïnites “ ,  fàcils de reconèixer, son els que fan costat als genocidi dels palestins, ,   els  que conreen l’odi a les minories,  els que justifiquen la subordinació de les dones, i adhuc la seva mort, els que   callen davant de la injustícia, l’explotació,  el narcotràfic, el tràfic de persones, --, els que criden contra la pau, la concòrdia , el perdó,.... 

Que Sant Josep  i   Sant Antoni de la  Sitja,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels malats, de les families amb pocs o sense recursos,    i per descomptat dels   palestins  , amazics, illencs,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, hawaianesos, afganesos, inuits ,  sahrauís ... , pescadors , pagesos, ramaders ,..    i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

«A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.