El Matias En Mais Castanyer, publica una fotografia de l’Ernest Costa, datada el 28/02/1995, Església Santa Maria del Freixe, Mieres,
la Garrotxa.
L’Antoni Noguera i Massa ( Olot, 1921 + Olot, 9.03.2016) , la M. Lluïsa
Ramos i Martínez i la Gemma Ylla-Català
i Passola ( Barcelona, 31 de juliol de 1962), escriuen de l’església del Freixe, a l’extrem meridional del terme de Mieres , al
vessant septentrional del Collet de Bas-tarra, a l’aiguavés de la riera de
Llémena, en un lloc que centra el veïnat de la població esparsa; el temple
advocat a Santa Maria, és menut i molt
simple, d’una sola nau rectangular, amb els murs que es tanquen vers llevant, i
un sol absis, al centre del qual s’obre una finestra de doble esqueixada.
L’absis dóna en planta un arc ultrapassat d’uns 0,80 metres .
El campanar d’espadanya era a continuació del frontispici de ponent, per la
banda de tramuntana; fou aixecat en ple període romànic i reforçat en forma de
torre i cobert amb teulada de dos vessants, segurament quan fou afegida la
sagristia al cantó de tramuntana.
La porta, actualment cegada, s’obria a la façana de ponent. Damunt seu hi
ha encara una finestra en forma de creu grega i una petita fornícula, feta en
pedra calcària.
La volta de la nau és de canó, igual com l’arc que separa el presbiteri de
la nau.
Actualment la porta d’accés, rectangular, és oberta, dissortadament, en ple
absis.
L’aparell amb el qual fou construït l’edifici és fet amb carreus petits,
trencats a cops de martell i sense polir, els quals no formen filades.
Tot i que no hi ha pas un criteri uniforme sobre la datació d’aquesta
església, alguns autors, com ara Xavier Barral i Altet (Barcelona, 1947) la
daten al segle XI.
El Museu d’Art de Girona conserva un encenser procedent de Santa Maria del
Freixe. Aquest encenser formava part del fons del Museu Diocesà on era
inventariat amb el número 22. Amb l’acord d’unificació del Museu Diocesà i el
Museu Arqueològic Provincial en el Museu d’Art de Girona, el 7 d’abril de 1979,
la peça passà a formar part d’aquest últim museu, on actualment és inventariada
amb el número 59.
Encenser provinent d’aquesta església i conservat actualment al Museu d’Art
de Girona, on és inventariat amb el núm. 59.
L’encenser de Santa Maria del Freixe és de bronze i encara conserva originals
tots els seus elements: la caldereta, la tapa, les cadenes i la peça de
sustentació d’aquestes.
La peça fa 13,50 cm d’alçada, i 37,50 cm d’alçada amb les cadenes i la peça
de sustentació.
La caldereta té forma de casquet semisfèric llis, d’11,50 cm de diàmetre,
amb una anella també llisa, de 2,50 cm d’alçada, que li fa de peu. La forma de
la tapa és pràcticament simètrica a la de la caldereta, llevat que a l’extrem
superior la tapa és acabada en una forma cònica on s’agafa la cadena central.
La decoració en calat de la tapa és caracteritzada per la repetició d’un
motiu ornamental, triple en la superfície d’aquesta. Aquest motiu consisteix en
la figuració d’un animal rampant inscrit en una orla i aquesta, a la vegada,
inscrita dins el triangle esfèric format per la base de la tapa i la decoració
estrellada de la part superior. Els motius que completen la decoració són
estilitzacions vegetals en calat o en incisió.
L’animal representat és un quadrúpede que ha estat adequat a l’espai
circular de l’orla que l’envolta, de manera que les potes es distribueixen
ocupant-ne el perímetre inferior, i el llom de l’animal s’arqueja de manera
exagerada corbant la cua sobre seu fins a tocar-se amb el cap girat enrere.
L’encenser conserva encara les cadenes i la peça que les sustenta. Aquestes
cadenes són formades per l’enllaçament de peces de secció rectangular en forma
de S tancada. La peça de sustentació de les cadenes és formada per tres braços
que, partint d’un nucli central amb bola i anella, s’obren i es cargolen a
l’extrem per a sostenir a les puntes la part superior de les cadenes amb una
petita anella a la part inferior. La cadena central és subjectada a la part
superior, al centre de l’encreuament dels tres braços.
Tot i que la simplicitat de l’animal fa complexa la seva identificació, cal
tenir present que l’animal rampant és molt estès per l’occident medieval. Les
representacions animalístiques medievals tenien originàriament una traducció
simbòlica que establia paral·lels amb els misteris de la religió i amb la vida
de Crist. Amb el temps, però, han perdurat més les formes que alguns dels seus
significats simbòlics.
L’encenser de Santa Maria del Freixe té un paral·lel clar en l’encenser de
Viladonja (el Ripollès) conservat al Museu Episcopal de Vic, tant pel que fa a
la tipologia de la peça com pel que respecta a la representació animalística de
la seva decoració.
Malgrat la dificultat de la catalogació cronològica de la peça, cal tenir
present d’una banda, la coincidència amb els primitius encensers per la forma
simple i esfèrica i, d’altra banda, la incorporació de nous motius ornamentals,
com ara la figuració animalística de l’animal rampant, en aquest tipus de
peces.
Tenint en compte aquestes qüestions i el paral·lelisme descrit amb la peça
conservada al Museu Episcopal de Vic, hom pot datar aquest encenser dins la
primera meitat del segle XIII.
A part algunes oxidacions a l’interior de la tapa i d’un forat a la base de
la cassoleta, l’estat de conservació de la peça és bo
Poseu la Garrotxa a la llista d’indrets a visitar. Eviteu, sobretot si sou catalans, viatjar a
Palència, almenys fins que la Justícia actuï contra Pablo Casado Blanco(Palència, 1 de febrer de 1981)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada