Les cases esglaonades en el vessant de la muntanya s’agrupen a l’entorn de l’església parroquial de Sant Martí, de la que en dificulten en algun cas la visió. El temple és del segle XI, però ha patit moltes modificacions al llarg dels segles. De la construcció romànica només es conserva el mur sud i la torre campanar. El campanar rodó, és una bella mostra del romànic llombard amb finestres geminades i arcuacions a la part superior.
dilluns, 28 de febrer del 2022
SANT MARTÍ D’ARS . VALLS DE VALIRA . L'URGELL SOBIRÀ.
Les cases esglaonades en el vessant de la muntanya s’agrupen a l’entorn de l’església parroquial de Sant Martí, de la que en dificulten en algun cas la visió. El temple és del segle XI, però ha patit moltes modificacions al llarg dels segles. De la construcció romànica només es conserva el mur sud i la torre campanar. El campanar rodó, és una bella mostra del romànic llombard amb finestres geminades i arcuacions a la part superior.
ESGLÉSIA DE SANT PAU DE LA CALÇADA. FIGUERES. L’EMPORDÀ SOBIRÀ
La Montserrat Anguila Presas ,
publica una fotografia de l’església actual de Sant Pau de la Calçada , de la
que en diuen a :
https://www.enciclopedia.cat/ec-catrom-0948501.xml
Edifici d’una nau capçada a llevant per un absis semicircular, obert
directament a la nau per un plec de mig punt. Tot l’edifici presenta traces de
la seva reconstrucció, en la qual foren aprofitats una gran part dels seus
murs, que devien restar drets; la seva forma correspon a una església romànica.
L’aparell en les parts originals on es conserva és de petits carreus ben
escairats, sense polir, disposats en filades uniformes, sobretot a l’interior.
La volta és de canó, un xic rebaixada, feta amb petites pedres afilerades,
unides amb morter de calç.
L’absis té una volta de quart d’esfera, on el mateix tipus de material crea
filades semicirculars. La porta, a ponent, és d’un sol arc de mig punt, de petit
dovellatge; a sobre hi ha una finestra d’arcs rebaixats; corona la façana una
petita espadanya d’un sol arc. Al mur meridional de la nau hi ha una finestra
de tipus romànic, de doble esqueixada i arcs de mig punt. Cal remarcar que
l’absis no té cap finestra.
Tot i els problemes que presenta la seva filiació, a causa de les
reconstruccions que ha patit, la seva part original pot ésser considerada com
una obra construïda al final del segle XI o ja al segle XII.
Poseu L’Empordà sobirà a la vostra agenda.
diumenge, 27 de febrer del 2022
CAN RODÓN. LA TIANA QUE EL TEMPS S’ENDUGUÉ. EL MARESME
El Josep Maria Toffoli Carbonell publica una fotografia de Can Rodón, edifici construït cap a l’any 1950 , enderrocat trenta anys després per construir cases
aparellades.
Explica que l'arquitecte va ser Joan Padrós i Fornaguera (Badalona, 1901 -
ídem. 1966) i la casa constava d'un semisoterrani de 115 metres quadrats,
planta baixa de 202 metres quadrats, pies de 103 i golfes de 30, donant un
total de 450 metres quadrats.
La casa comptava amb pou propi per al subministrament d'aigua.´
L’ Elena Bone Rodríguez, feia un comentari; aquí vaig néixer jo a l’any 1951, els menús pares eren els masovers.
dissabte, 26 de febrer del 2022
SANT QUIRZE – I PENSEM, QUE SANTA JULITA – D’OLMELLS. LLERS. L’EMPORDÀ SOBIRÀ.
El Joan Badia i Homs ( Palafrugell , 9 de maig de 1941 i la Maria Lluïsa Ramos i Martínez, escriuen de l’ esglesiola¡ de Sant Quirze d’Olmells , al terme de Llers, a l’Empordà sobirà, quina fotografia m’enviava el Valentí Pons Toujouse, autor del blog MODERNISME, a :
https://www.enciclopedia.cat/ec-catrom-0955301.xml
Edifici preromànic d’una sola nau, capçada a llevant per un absis de planta rectangular.
L’absis és l’única part de l’edifici que ha conservat la coberta original, que és una volta de canó, potser lleugerament ultrapassada, si bé pel fet d’haver cedit una mica és fa difícil precisar el perfil original amb exactitud. De fet al punt de carregament d’aquesta volta amb els murs laterals que la suporten es crea una lleu banqueta que hom esmussà amb morter, la qual cosa origina l’aspecte ultrapassat que apuntàvem.
L’entrada del santuari és definida per un arc triomfal molt destacat, que per la seva llum i les seves dimensions redueix de manera considerable aquesta comunicació. Això motiva que el carcanyol i els estreps d’aquest arc siguin excepcionalment acusats. L’arc és de mig punt, fet amb dovelles grans i ben tallades en calcària de travertí o tova, sense impostes. No és impossible, però, que les impostes hagin estat arranades.
La nau darrerament tenia una volta d’època tardana, de llunetes, que s’ensulsià. Hom podria suposar que originàriament la seva coberta era de fusteria, però això és difícil de demostrar. Sense desmentir-ho, potser cal considerar amb més raó la possibilitat que tingués una volta primitiva, com la majoria dels temples preromànics dels comtats nord-orientals. El gruix dels murs i la descoberta del basament d’un pilar d’un arc toral fan pensar que, efectivament, devia tenir una volta de canó sostinguda per aquest arc toral.
Hi havia un banc d’obra seguit tot al voltant de la nau, que s’ha conservat enterament al costat de tramuntana i, en part, a ponent i a migdia.
La testera del mur de llevant de l’absis s’enlaira considerablement, si bé aquesta estructura queda emmascarada per uns murs tardans que sobrepujaren aquest absis i també la nau, anivellant la seva alçada. Sobre el mur de capçalera de la nau hi ha el basament d’un pilar que potser pertany a un primitiu campanar.
La porta antiga, que fou posteriorment aparedada, és al mur de migdia. És d’un sol arc de mig punt fet amb dovelles curtes, força ben tallades. Posteriorment s’obrí una altra porta a la façana de ponent, d’arc de mig punt, però d’època molt tardana, bé que potser hi fou reaprofitat material antic. Al cim d’aquesta façana es dreça una espadanya d’un arc fet amb rajols, també d’època moderna.
S’ha observat una sola finestra original, la que s’obre al centre del mur oriental de l’absis. És d’una sola esqueixada i arcs de mig punt, l’extern tallat en un sol bloc de pedra tova, molt porosa. Hi ha una altra finestra d’un sol biaix al mur meridional de l’absis, molt alterada, però probablement ocupa el lloc d’una altra d’original.
Aquesta església ha estat bastida amb un aparell fet a base de blocs de pedra calcària, de mida petita, els quals han estat escantonats a cops de martell i tendeixen clarament a la forma de petit carreu. A causa d’aquesta forma es disposen en filades força seguides, si bé amb certes irregularitats per les diferències de mides i formes. Són lligats amb abundant morter. En alguns punts es veuen rastres d’incisions rectangulars als junts, elements que apareixen ja en alguns edificis pre-romànics i en el romànic primitiu.
Hom s’ha basat en aquest aparell d’una certa regularitat per considerar l’església de datació posterior al mil·lenni. Tanmateix, cal tenir en compte que la pedra, en aquesta rodalia de calcàries del sector nord-occidental de l’Empordà i la Garrotxa, ja apareix naturalment, en molts llocs, en llenques que donen fragments rectangulars. Es pot veure, fins i tot, als marges de la mateixa rodalia de Sant Quirze d’Olmells. Aquest fou el material que hom aprofità per a bastir l’edifici, el qual, el sedimentar-se, donà filades d’una certa uniformitat. La resta dels elements conservats de l’església, de manera molt especial la planta, les obertures i l’arc triomfal que crea una marcada separació entre la nau i el presbiteri, revelen que es tracta d’un edifici preromànic que cal datar als segles IX o X.
El topònim evoluciona etimològicament del llatí ŭlmĕllos, ‘oms petits’
http://www.llers.cat/coneix/llocs-dinteres/esglesia-de-sant-quirze-dolmells/
https://www.poblesdecatalunya.cat/element.php?e=6780
Llers té una tristíssima història:
https://www.youtube.com/watch?v=jKLP7W-MJIc
Poseu l’Empordà sobirà a la vostra agenda.
divendres, 25 de febrer del 2022
MAS EL GRAU. RUPIT I PRUIT. OSONA
El Matias en Mais Castanyer publica una fotografia del Mas el Grau del que
ens diu Patrimoni Gencat:
Masia de planta rectangular coberta a dues vessants i amb el carener
perpendicular a la façana, orientada a migdia. Consta de planta baixa, primer
pis i golfes. A migdia s'hi adossa un cos de porxos que agafen la planta baixa
i el primer pis, coberts a una vessant recolzada sobre el mur de la façana. A
la planta baixa hi ha arcades de mig punt sostingudes per pilars i al primer
són d'arc rebaixat. Allà accedeixen les diverses habitacions de la casa.
És construïda amb pedra sense polir unida amb morter i els pilars són de
pedra.
Cal remarcar les voltes de creueria que es troben a la planta baixa, fetes
de maó i sostingudes per pilars de pedra.
http://hostals.blogspot.com/2009/12/hostal-del-grau-rupit-i-pruit.html
dijous, 24 de febrer del 2022
EL CROS, CASTELL DE GARI O PALAU GARI. ARGENTONA EL MARESME
El Vicent Miralles Tortes, publica una fotografia del Cros, castell Garí o Palau Garí d'Argentona,
en el que treballaven els següents arquitectes:
Josep Puig i Cadafalch 1898 - 1900
Lluís Bonet i Garí -
1929
Nicolau M. Rubió i Tudurí 1920
- 1930
Llegia que l’edifici adopta les característiques d'un gran casal fortificat amb una
torre quadrangular adossada i unes torratxes circulars als flancs, amb
espitlleres, pròpies tant d'estructures arquitectòniques de caràcter militar
com també d'edificis rurals aïllats, elements que permetien una millor defensa
en temps d'inseguretat. La finca queda envoltada per una mena de recinte emmurallat.
Una galeria superior recorre les façanes sota la línia de teulada, aquesta, a
quatre vessants, és coberta per teules de ceràmica vidriada, detall que dóna
idea de la importància que en aquest moment tingueren les arts aplicades de la
mateixa manera que ho fan els acabaments de ferro forjat de les teulades de la
torre i de les torratxes, de tal manera que tenim agermanats els elements
propis del gust de l'època industrial, les arts aplicades, i la temàtica
historicista, que es palesa pel "revival" del món medieval amb la
construcció d'un edifici amb les característiques d'un castell baix-medieval.
L'accés a la casa es fa a través d'un porxo que té, al seu damunt, una galeria
o llotja, propers a l'estil gòtic flamíger La casa és centrada per un pati amb
escala al descobert fins al primer pis Pel que fa a l'interior, J. Puig i
Cadafalch s'encarregà de dissenyar personalment tots els elements del mobiliari
i els ornamentals: l'escala, els arrambadors, l'embigat, la xemeneia, els
llums,... i fins i tot l'ornamentació escultòrica de les columnes on, entre
motius heràldics o florals, hom pot descobrir caricatures com les de Sagasta o
Romero Robledo, personatges rellevants de la política del moment
L'any 1925, l'arquitecte Lluís Bonet Garí va substituir l'habitatge dels
masovers, que era a la planta baixa, i hi va instal·lar dormitoris nous i una
sala.
Dins l'extensa propietat de Can Garí al Cros d'Argentona es dissenyà un
ampli jardí que completava el treball de remodelació de la finca que Josep Puig
i Cadafalch realitzà entre 1898 i 1900. Nicolau M. Rubió i Tudurí fou qui
primer intervingué en el disseny a través de la combinació d'espais naturals
amb la distribució de zones arbòries, principalment pins, que responia a deixar
una natura lliure al costat d'altres modelades. El jardí pensat per
transitar-hi mitjançant el traçat de camins, de terrasses esglaonades fetes en
maó vist, de pèrgoles (algunes recorden el treball que estava portant a terme
en el Parc de Montjuïc, de Barcelona) i assenyalant punts de vista s'obren a
àmplies perspectives. Es combina la presència de vegetació amb escultures que
li donen la mesura més humana al conjunt. S'han recreat espais boscosos,
d'altres amb la presència de cactus i d'un gran estanyol que al bell mig hi ha
el temple de vidre de Baccarat amb la figura d'Hermes en bronze o el puntejat
de fanals de forja reprenen el caràcter senyorial de l'indret.
Aquest jardí amb la presència d'escultures i zones a cítrics, tan
característics de la mediterrània i de les viles italianes, entra de ple en el
Noucentisme. L'obra de jardineria va ser continuada per Lluís Bonet i Garí, amb
el qual compartiren un mateix ideari vinculat al període del Noucentisme.
L'any 1929, Lluís Bonet i Garí projectà la construcció de la masoveria de
Can Garí, destinat a les feines agrícoles i a habitatge. Ell no volgué que el
seu projecte fos un contrast amb el treball que havia realitzat Josep Puig i
Cadafalch a Can Garí. El nou edifici el projectà prenent cert caràcter
senyorial, tant per les dimensions com pel tractament acurat dels materials
emprats. Per tant, es poden trobar teules vidrades en la coberta a dues aigües,
un treball molt curós en la maçoneria que envolta les obertures o en els arcs
de descàrrega, però al mateix temps també prengué referents de l'arquitectura
de les masies. Tot el conjunt pren la volumetria d'una masia i introduí la
galeria arquejada. També es pot veure l'ús de l'esgrafiat en una figura de sant
Cristòfol que corona una de les portes d'entrada destinada a la maquinària. En
les cantoneres figura un encoixinat, i tot el parament és estucat. Destaca una
tribuna en cantonera que li atorga un caràcter de distinció. No es va valdre de
la simetria en la composició, ja que cadascuna de les façanes té un tractament
diferent com passa amb Can Garí de Josep Puig i Cadafalch.
La capella del Cros , advocada a l’Arcàngel Sant Miquel és construí el 1929
per l'arquitecte Lluís Bonet i Garí.
Poseu Argentona, el Maresme, Catalunya, a la vostra agenda. Eviteu – si és possible – sortir de
Catalunya, i TOTA relació amb els seguidors del “ sembrador d’odi”.
dimecres, 23 de febrer del 2022
ESGLÉSIA DE SANT JOAN DE LES MEDES. SANT ANIOL DE FINESTRES. LA GARROTXA
El Ferran Planellasunye, publica una fotografia de l’Església del veïnat de
les Medes, advocada a un Sant Joan, del
que ens agradarà tenir noticia de la seca concreta advocació a l’email castellardiari@gmail.com , al terme municipal de Sant Aniol de Finestres,
a la comarca – celestial – de la Garrotxa.
Llegia que és una construcció d’una sola nau, sobrealçada, amb accés
directe a la part superior pel costat de tramuntana. A la nau s’hi accedeix pel
costat de ponent gràcies a una porta feta de carreus tallats. L’interior mesura
uns quatre metres de llargada per 2’70 metres d’amplada.
Està decorada amb restes de pintures sobre estuc que imiten motius
arquitectònics típics del món del gòtic.
Foren realitzades l’any 1859.
En el frontispici també hi ha ubicat
el cloquer d’espadanya, amb un sol ull.
L’Olga Sacrest i Roca, l’havia retratat per a Patrimoni Gencat. Vista
de la façana de la capella
http://invarquit.cultura.gencat.cat/Cerca/Fitxa?index=0&consulta=&codi=37588
dimarts, 22 de febrer del 2022
COL·LEGI IGNASI IGLESIAS. GIRONA. EDIFICIS ESCOLARS ANTERIORS A LA DICTADURA FRANQUISTA
CRDI arxiu ajuntament.
Llegia que l'any 1930 l'Ajuntament de Girona adquirí uns terrenys a la
muntanya de Montjuïc del mateix any de la Comissió permanent de l'Ajuntament
encarrega a l'arquitecte Ricard Giralt i Casadesús (Barcelona, 15 de desembre
de 1884 – 28 d'abril de 1970) el projecte d'un parc-bosc que organitzà el
sector sud de les muntanya. Dins d'aquest projecte es construí l'escola amb un
pressupost de 193.030 pessetes , més 12.000 pessetes destinades al mobiliari
dissenyat expressament per l'escola.
L'escola va inaugurar-se el dia 3 de setembre de 1933 amb l'alcalde de la
ciutat, Miquel Santaló Parvorell (Vilaür, Alt Empordà, 2 de desembre de 1887 –
Guadalajara, Mèxic, 1 de gener de 1962), i Francesc Macià Llussà (Vilanova i la
Geltrú, el Garraf, 21 de setembre de 1859[1] – Barcelona, 25 de desembre de
1933), president de la Generalitat i el ministre d'Instrucció Pública,
Marcel·lí Domingo Sanjuán (Tarragona, 25 d'abril de 1884 - Tolosa, 2 de març de
1939).
El grup escolar Ignasi Iglesias se situa a la falda de la muntanya de
Montjuïc. Esdevé un manifest polèmic de l'obra del govern del nou règim.
Per a salvar el desnivell del terreny, es crea una planta baixa porxada
sobre la que s'alcen dos pisos. En el projecte original, una part de l'edifici
s'assentava sobre pilotis, de manera que les cobertes s'empraven com a
pati-jardí.
L'estructura original del conjunt presenta una volumetria horitzontal amb
dos contrapunts asimètrics als extrems: el nucli d'escales amb una torre del
rellotge i el menjador amb façana semicircular a la cota més baixa. Les
ampliacions posteriors han modificat la imatge.
Aquest projecte s'adhereix als postulats del GATCPAC en la seva concepció
racionalista global i en el disseny dels elements concrets (finestres de
guillotina, mobiliari...). Alhora, està en completa consonància amb el
coneixement de la cultura centreeuropea i el compromís cívic que ha acompanyat
totes les seves obres.
Amb aquest immoble Giralt exemplifica les propostes de renovació pedagògica
de l'època a la vegada que fa paleses aquestes idees renovadores en la il·luminació,
l'assolellament, la ventilació, la higiene, el llenguatge arquitectònic i els
detalls constructius.
Feu la translació de pessetes a €, i podreu veure les terribles conseqüències
que ha tingut per aquest dissortat reialme, l’alçament dels militars feixistes encapçalats
pel general Franco contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC de la II República – l’únic govern de la
història del que es poden reivindicar ambdues condicions – almenys fins al dia
d’avui.
Esperem amb ànsia la III República.
COMPARTIU “ URBI ET ORBE “
Ens agradaria molt poder “
recuperar” , a l’email castellardiari@gmail.com
les imatges dels edificis escolars que per intermediació del Dr.
Valentí Carulla i Margenat (Sarrià, 5 d'agost de 1864 - Barcelona, 22
d'octubre de 1923) s’aixecaven a tot Catalunya i les Illes Balears , pensem que envoltats com estem de “ persones
prescindibles “ Catalunya li ha
de retre un homenatge en ocasió del centenari del seu
traspàs a aquest català universal, que sens dubte s’ho mereixia a la seva època
i s’ho mereix avui .
dilluns, 21 de febrer del 2022
CAPELLA DE LA MAREDEDÉU DELS DOLORS DEL MAS LA GROSSA.MOIÀ. EL MOIANÈS.
Llegia que la capella advocada a la Mare de Déu dels Dolors del mas la
Grossa , està situada al costat del mas,
fora ja però, del terme de Calders.
El mapa de Patrimoni la descriu com edifici de planta rectangular i una sola nau, amb un cos
annex corresponent a la sagristia. Els murs són de pedra, de parament senzill.
A les cantoneres hi ha carreus escairats amb pedra de diferent material. La
façana principal té un portal rectangular i un rosetó, rematada per una
espadanya amb una campana petita. L'interior conserva decoració mural amb
motllures que simulen pilastres estriades i un fris amb inscripcions en llatí.
La coberta és amb volta de canó composta, pintada amb motius vegetals.
Si pots, fes un tomb per l’univers
retorna però, al Moianès
diumenge, 20 de febrer del 2022
ESGLESIA PARROQUIAL DE VILALLOBENT. PUIGCERDÀ. LA CERDANYA
La Rosa Maria Asensi i Estruch , el Maties Delcor Alexis (Palau de Cerdanya, 1919
— Montpeller, 20 d'agost del 1992) , ka Maria-Lluïsa Ramos i Martínez i l’Enric Ventosa i Serra, escriuen de l’església
de de Vilallobent, avui terme de Puigcerdà, a la comarca de la Cerdanya, advocada a l’apòstol Sant Andreu, a :
https://www.enciclopedia.cat/ec-catrom-0722301.xml
Sant Andreu de Vilallobent, recentment restaurada, és un edifici d’origen
romànic que ha sofert nombroses modificacions en la seva estructura primitiva.
Fotografia. Vicent Miralles Tortes
El temple, d’una sola nau coberta amb volta de canó, era capçat a llevant
per un absis semicircular que fou substituït per una capçalera rectangular;
també es construïren sengles capelles laterals a cada costat de la nau, com
també una sagristia adossada al mur sud de la nova capçalera.
Els murs de la nau són gruixuts i el seu parament és fet de pedres variades,
la majoria allargades, sense treballar, travades amb gran quantitat d’argamassa
per omplir els buits que queden entre elles. Alternen les filades horitzontals
amb les inclinades formant un aparell en opus spicatum, tant a les parets
laterals com al frontispici ponentí; aquest tipus de parament és potser un xic
arcaic per a un edifici que pot haver estat construït ben entrat el segle XI o
fins i tot posteriorment.
Al mur de migdia hi ha una antiga finestra paredada, de doble esqueixada,
que és l’única que es conserva d’època romànica i, en canvi, no hi ha senyal
que en aquest mur hi hagués hagut la porta d’entrada, que, pel que sembla, des
de sempre ha estat oberta al mur de ponent, al lloc actual.
És una portada de pedra picada, ben
treballada d’arc apuntat amb l’aresta aixamfranada, que recorda la de Sant
Genis de Montellà. Aquest mur de ponent és coronat per un campanar d’espadanya
de dos ulls, de grans dimensions
Patrimoni Gencat, no dóna gaire informació.
http://invarquit.cultura.gencat.cat/Cerca/Fitxa?index=0&consulta=&codi=7909
Quan al topònim, segons el diccionari catalpa valència balear, deriva etimològicament del llatí villa Lupenti (nom personal derivat
de Lupus), segons Meyer-Lübke («Romanische Namenstudien», ii, 58).
Poseu la Cerdanya a la vostra agenda. Eviteu - si sou catalans, amb cognoms catalans - viatjar
fora de Catalunya, i molt especialment
anar a Palència, almenys fins que la justícia actuï contra l’inefable Pablo
Casado “ el sembrador d’odi “ . Eviteu relacionar-vos amb aquest gent.
dissabte, 19 de febrer del 2022
IN MEMORIAM DE L’ESCOLA PÚBLICA AL CASTELL DE TORREBESSES. EDIFICIS ESCOLARS DE CATALUNYA ANTERIORS A LA DICTADURA FRANQUISTA. LLEIDA
Llegia que el Castell de Torrebesses va ser l’escola i posteriorment en els dies foscos que seguien a l’alçament
dels militars feixistes encapçalats pel general Franco contra el govern LEGÍTIM
i DEMOCRÀTIC de la II República - l’únic fins al dia d’avui que es pot
qualificar així – va servir com hospital
, i en l’actualitat es un allotjament
turístic.
Fotografia Jordi Contijoch Boada. 2000. Vista general de l'edifici.
http://www.torrebesses.cat/el-municipi/turisme/llocs-interesturistic/castell-palau
http://segriasec.org/turisme/allotjament-castell-palau/
https://quinalafem.blogspot.com/2017/08/1745-torrebesses-de-fa-cent-anys.html
Patrimoni Gencat el descriu com Gran edifici situat a la part septentrional
del nucli urbà, amb planta rectangular i teulada a dues aigües. Els seus murs
presenten un aparell ciclopi a la base i pedra encoixinada a una de les
façanes. La façana principal, encarada al nord, fou remodelada el 1730. L'accés
principal és format per un arc de mig punt adovellat, a sobre del qual s'obre
una finestra, la més gran de tota la façana, amb ampit motllurat i una
inscripció a la llinda. La resta d'obertures de l'edifici són també allindades,
algunes amb ampits motllurats i decoració gòticorenaixentista. La façana de
ponent està reforçada per un contrafort. Es conserven algunes arcs ogivals tant
a l'interior com a l'exterior de l'edifici. A la segona planta hi ha la capella
barroca de la Concepció, l'antic oratori dels cartoixans .
https://www.enciclopedia.cat/ec-gec-0066627.xml
Escrivíem suara; ens agradaria molt
poder “ recuperar” , a l’email castellardiari@gmail.com les imatges dels edificis escolars que per
intermediació del Dr. Carulla
s’aixecaven a tot Catalunya i les
Illes Balears , pensem que envoltats com
estem de “ persones prescindibles “
Catalunya li ha de
retre un homenatge en ocasió del
centenari del seu traspàs a aquest català universal, que sens dubte s’ho
mereixia a la seva època i s’ho mereix
avui .
Comptem amb TOTHOM
Estem contents, la iniciativa ha contrariat als “ enemics “ de Catalunya
divendres, 18 de febrer del 2022
ESGLÉSIA PARROQUIAL DE CASTELLARS, ADVOCADA A SANT MARTÍ DE TOURS, I ABANS A SANT FELIU L’AFRICÀ. EL PONT DE SUERT. EL PALLARS JUSSÀ.
L’església és esmentada en la documentació vers l’any 1103, quan Letgarda
de Sas, muller de Miró Guerreta, amb els seus fills Miró Guerreta, Guillem Mir
i Ramon Mir, assistiren a la dedicació de l’església de Sant Feliu i la dotaren
amb un home al castell de Castellars, dit Galí, amb la seva dona Ginta i amb
llurs béns, en poder del prepòsit Ramon Ramon del monestir de Lavaix.
Relacionada amb l’esmentat cenobi i amb Castellars, als inventaris del
patrimoni monàstic del final del segle XII es consigna una curiosa notícia:
“Fridelo comes et marchio dedit locum Sancti Felicis similiter”, que cal
interpretar com que el comte Frèdol de Tolosa lliurà el lloc al monestir de
Lavaix vers l’any 848; però en canvi no hi figura com a església pertanyent de
la mensa abacial.
Hom desconeix en quin moment es canvià l’advocació de sant Feliu per la de
sant Martí, el titular actual, però consta ja amb aquesta darrera advocació a
l’època moderna. Depenia eclesiàsticament del temple de Sant Miquel de Sas, i
estigué sota el domini del monestir de Lavaix fins a la fi de l’antic règim.
Actualment Sant Martí de Castellars correspon a un edifici força modificat,
amb portal adovellat i campanar quadrat. Conserva en els seus paraments carreus
reaprofitats de construccions anteriors
El Jordi Boix i Pociello i l’ Anna Monsó Porté, escriuen a :
https://www.enciclopedia.cat/ec-catrom-1617101.xml
http://invarquit.cultura.gencat.cat/Cerca/Fitxa?index=0&consulta=&codi=16116
A l’interior de l’església de Sant Martí de Castellars es conserva una pica
baptismal que segons creença popular va arribar al poble procedent del monestir
de Lavaix durant el temps de la desamortització i va ser bescanviada per blat.
És encastada al mur nord de l’església, fet que comporta que no es puguin
apreciar tots els motius ornamentals que la guarneixen. El diàmetre de la peça
és de 67 cm l’exterior i de 51 cm l’interior, mentre que l’alçada exterior és
de 46 cm.
La peça té una estructura cilíndrica i no presenta cap senyal que temps
enrere hagués tingut un peu de suport. La seva decoració consisteix en una
sèrie d’arcuacions, amb els carcanyols perfectament assenyalats, en les quals
s’insereixen diferents motius de significació baptismal. D’esquerra a dreta
trobem: una creu llatina de la qual solament s’aprecia la meitat, ja que
l’altra part és encastada dins el mur; una petxina, amb clara al·lusió al
baptisme, seguida d’una forma gairebé esfèrica, la deterioració de la qual no
permet identificar-la amb claredat. El símbol central torna a ser una creu
llatina, a continuació de la qual es disposa un cercle concèntric i, finalment,
es torna a dibuixar una altra creu.
Aquesta pica es troba dins la línia de les piques amb un tipus de decoració
que no és purament ornamental, sinó que cal relacionar amb significacions
vinculades amb el baptisme, entre les quals hem de remarcar la presència
repetida del símbol del cristianisme com a referència a la conversió i a la
gràcia del sagrament baptismal. D’altra banda, la presència de la petxina deixa
clara la voluntat d’una representació vinculada amb el programa del baptisme.
També cal dir que els elements arquitectònics solen ser interpretats com a
símbols de la Jerusalem Celestial i de la vida eterna.
Atesa la seva decoració, cal cercar els paral·lels fora del territori
ribagorçà. Ni a la comarca del Pallars Sobirà, amb la qual de vegades trobem
paral·lelismes amb les línies artístiques seguides i amb certs tallers, ni a la
del Jussà, no hem trobat peces similars. A la Vall d’Aran tan sols podem
esmentar el cas de la pica d’Escunhau, paral·lel solament quant a la disposició
dels arquets com a organitzadors de la decoració. El fet d’incloure els símbols
sota les arcuacions és, però, força habitual dins les produccions romàniques.
És força complex datar amb seguretat les piques baptismals per manca d’una
catalogació i estudi d’aquests elements litúrgics. Per tant, a partir dels
motius quasi rudimentaris dins la iconografia baptismal de la pica, cal
situar-la dins el període romànic sense poder precisar amb més detall. Opinem
que el seu artista devia ser un escultor local avesat a les representacions
senzilles, però coneixedor dels elements simbòlics del baptisme.
Poseu el Pallars jussà a la vostra agenda.
dijous, 17 de febrer del 2022
CORTAL D'AVINYÓ. CASTELLÓ D’EMPÚRIES. L’EMPORDÀ SOBIRÀ.
El Joan Ramos Borràs publica un parell de fotografies del Cortal d’Avinyò,
al terme de Castellò d’Empúries a la comarca de l’Empordà sobirà.
Patrimoni Gencat explica que els cortals eren unitats formades per una casa
o masia, les construccions annexes i els terrenys que les rodejaven, dedicats a
algun aspecte de l'agricultura o la ramaderia. La paraula cortal deriva
precisament del mot llatí curtis que, entre d'altres significats, serveix per
designar un espai tancat per guardar-hi el bestiar. Es tenen notícies de
l'existència de cortals ja en el segle XIV, i és molt probable que encara datin
de més antic. Les edificacions dels cortals primarencs estaven formades per la
casa pròpiament dita, la jassa i el corral. La jassa era una construcció de
forma allargada i tancada per tres murs, mentre que la quarta paret, orientada
al sud, restava oberta. Era l'edifici destinat a guardar-hi el bestiar boví. El
corral, en canvi, estava tancat pels quatre costats i només tenia una porta
orientada al migdia i estava destinat a tancar-hi el bestiar oví. Els últims
cinc cortals que hi havia a Castelló fins just abans de la construcció
d'Empuriabrava estaven formats per diferents edificacions agrupades al voltant
d'un pati. A més de l'habitatge dels masovers, molt semblant a la masia
tradicional tot i que una mica més gran, hi havia els estables i els corrals
pel animals i els magatzems i coberts on es guardava la collita o l'userda. Les
grans extensions de terres que els envoltades estaven destinades, en els últims
anys, exclusivament a l'agricultura.
La primera font escrita que es documenta, és a l'inventari de béns immobles
del patrimoni Fontdevila-Roure, del 16 de gener de 1744, on consta el Cortal
Avinyó de Castelló d'Empúries, com a patrimoni de la casa Fontdevila. Aquest
s'incorpora al patrimoni de la família de Caramany, pel casament entre l'hereu
Antoni de Caramany i la pubilla Narcisa Fontdevila i Roure. Posteriorment, el
dia 1 de maig de 1791 es realitza un l'inventari post-mortem dels bens de
Salvador de Caramany pres per Josep Francesc de Caramany, amb d'intervenció del
notari de Girona Bonaventura Bou on surt mencionat l'heretat.
El 1842 es té constància del testament de Josep Maria de Caramany Ros i de
Camps, on dona la casa del carrer dels Ciutadans de Girona, la casa del carrer
del Carbonar de Castelló i els Cortals d'Avinyó i Savarrés en benefici de la
seva filla Ramona.
L'evolució arquitectònica del Cortal d'Avinyó queda palesa en les diferents
fases constructives: la primera construcció té la planta en forma de L al
voltant d'un cortal. Posteriorment, al costat de ponent d'aquesta construcció,
s'hi va adossar una altra planta simètrica amb dos cossos paral·lels que deixen
un pati al mig, units per un cos perpendicular situat al costat nord. La
tercera construcció, realitzada l'any 1906 per l'arquitecte Josep Azemar Pont
(Figueres, 1862 - Barcelona, 1914),[ , és un edifici de caire modernista de
forma rectangular amb garites als tres cantons i una torre a l'extrem nord-est.
La coberta és a quatre aigües, tant a l'edifici gran com a la torre adossada.
Cortal situat a la zona sud del Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà,
a escassos metres del camí rural natural que porta a El Cortalet, centre d'informació
i oficina del parc.
Conjunt d'edificacions construïdes en diverses etapes i formada per tres
grans cossos aïllats, que alhora tenen altres cossos adossats. Els dos cossos
situats a la banda est estan destinats a les tasques agrícoles. Són construccions
senzilles, de planta rectangular i amb la teulada a dues vessants de teula
àrab, amb encavallada de fusta interior. L'únic element destacable d'ambdues
construccions és el carener de la teulada, el qual es troba realçat en tots dos
edificis. L'altre cos està format per diverses crugies adossades. Actualment,
el cos principal està situat a l'oest i fou construït l'any 1906. Es tracta
d'un edifici de planta rectangular, amb teulada a quatre vessants i un doble
ràfec de dents de serra rematat amb un altre doble ràfec de teula àrab. A les
cantonades hi ha tres garites octogonals més una torre de planta quadrada
adossada al costat nord-est, la qual també compta amb una teulada a quatre
vessants amb el mateix tipus de ràfec que el cos principal. Consta de planta
baixa, primera planta i altell. Les façanes combinen l'arrebossat de les
plantes inferiors amb l'aparell de maó vist de l'altell i tenen les obertures
distribuïdes formant eixos verticals. La separació entre la planta baixa i la
planta pis es fa mitjançant una cornisa bastida amb rajoles decorades en motius
vegetals. Al nivell de la planta baixa es documenta un sòcol de pedra vista
rematat per una motllura de maó, que arriba fins a l'alçada de l'ampit de les
finestres. En general, totes les obertures estan decorades amb uns marcs
dentats bastits amb maons, que també es documenten a les cantonades de
l'edifici. A la planta baixa les obertures són rectangulars i estan rematades
amb un petit arc rebaixat, que forma part de l'emmarcament de maó. A la primera
planta, les finestres també són rectangulars i amb guardapols a la part
superior del marcs. L'altell compta amb petites finestres d'arc apuntat
agrupades en grups de tres, a mode de galeria. Per sobre, la cornisa està
formada per una filada de rajoles decorades amb motius florals.
Adossat a la banda est d'aquest cos principal es documenta un petit nucli
format per tres crugies adossades, construïdes al voltant d'un pati amb tanca.
El cos situat a la banda oest és de planta rectangular, amb coberta a dues
vessants i manté la mateixa tipologia decorativa que el cos principal en la
seva façana principal, la qual inclou un porxo-balcó davanter i testera
esglaonada com a coronament. El cos situat al mig del pati, adossat en
perpendicular a l'anterior, es caracteritza per tenir un doble porxo situat a
la planta baixa i a la primera planta format per tres grans arcs carpanells
bastits amb maons. El cos adossat a l'est està bastit amb un parament de pedra
sense treballar i maons. Combina obertures rectangulars de maons i una finestra
quadrada adovellada, la qual probablement formaria part d'una de les primeres
construccions del conjunt.
https://www.emporda.info/economia/2021/08/31/cortal-avinyo-castello-dempuries-familia-56708097.html
https://vptmod.blogspot.com/2010/07/castello-dempuries-cortal-avinyo.html
https://www.poblesdecatalunya.cat/element.php?e=7423
Poseu l’Empordà sobirà, Catalunya a la vostra agenda.