diumenge, 28 de desembre del 2025

CAPELLA DELS SANTS INNOCENTS DE LA CATEDRAL DE BARCELONA ON HI HA EL RERTAULE DE LA GLORIFICACIÓ DE LA MAREDEDÉU DE JOAN GALLART.


El 28 de desembre és el dia en què les esglésies cristianes recorden els nens morts durant el regnat  d’Herodes Antipas ,  i que hom considera les primeres víctimes del cristianisme.

Cal matissar la història,  l’emperador Tiberi tenia reservat l’exercici de la violència, recordeu  que serà Ponç Pilat, el Prefecte romà, qui malgrat rentar-se’n les mans, condemnarà a Jesús i el farà morir al calvari.

Herodes Antipas es reencarnava en Netanyahu, i ara amb la col·labaració  de Caligula /Trump , revivia aquell crim execrable en el poble palestí.


Diu la història que Caligula va enviar a l’exili a Herodes,  està clar que Netanyahu / Herodes no tindrà una millor fí, oi?:  

A Catalunya només trobava una església dedicada als Sants Innocents : ESGLESIA PARROQUIAL DE PERAMEA ADVOCADA ALS SANT INNOCENTS I A SANT CRISTOFOL/MENNA. EL PALLARS SOBIRÀ

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2023/12/esglesia-parroquial-de-peramea-advocada.html

I una capella de la Catedral de Barcelona :

https://barcelodona.blogspot.com/2017/12/sants-innocents.html

Joan I, a petició de la reina Violant i per honorar la ciutat de Barcelona, atorga a l'esmentada ciutat el cos d'un Sant Innocent que el rei havia demanat a Antonio Venieri, dux de Venècia, mitjançant Giovanni Contareno i Marino Maripreto, cavallers venecians, ara ambaxadors del dux, que li tramet el cos d'aquest sant amb la nau de Joan Toló, patró de nau, perquè es conservi a la Seu de Barcelona, amb la condició de que mai en pugui ser segregat totalment o en part (1388, juliol, 15. Venècia)

“la Seu de Barcelona té instituït el culte dels Innocents des del bisbe Berenguer de Palou, mort el 1241” però esmenta que no va tenir un cos sencer d’ un d’aquests sants fins a 1388 gràcies al donatiu del duc de Venècia al rei Joan I. El lloc on va ser dipositat aquest cos va ser a la capella de la Trinitat que, des d’aleshores, es va anomenar dels sants Innocents. Aquesta capella , “Es troba situada després de la porta de Sant Iu; al seu altar s'hi guarda una arqueta de plata del segle XVI amb les relíquies que el duc de Venècia li va donar a Joan el Gran amb la condició que es conservessin a la catedral de Barcelona”.

La capella dels Sants Innocents forma part d'un conjunt de capelles construïdes durant la construcció de la Catedral, entre els segles XIV i XV.

 Aquesta capella és més coneguda per ser entrada a les terrasses de la Catedral.

Joan Gallart,  s. m. s. XVII – Barcelona, ​​12. VIII.1714. Pintor. Va ser autor dels llenços del retaule de la Glorificació de la Verge de la capella de les Ànimes del Purgatori de la catedral de Barcelona, ​​realitzats entre 1709 i 1711 per encàrrec del canonge Francesc Valeri


https://www.toniweb.com/index.php/Barcelona-City-Barcelona-Ciudad/Catedral-Santa-Eulalia-Barcelona/glorificacion_madre_dios

A l’altar de la capella dels Sants Innocents i les Ànimes del Purgatori, hi havia una arqueta del segle XVI que contenia  relíquies que han estat  retirades del culte.


 La publicació apareixerà el dia 28.12.2025,  dia en que es celebra la festivitat dels Sants Innocents.

Que la Marededéu , els Sants Innocents, Sant Cristofòl/ Menna   i Sant Antoni de la Sitja,  i tot l'estol celestial ,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels  armenis,   amazics ,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos,  jueus,   africans , sud-americans ,  afganesos, inuits,   saharauis ,  victimes del lawfare, pagesos, pescadors, ramaders,.  ... ,   i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!

«A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

Ens dol assabentar-vos que la justícia no ha iniciat – encara -  investigacions formals àmplies contra els polítics autonòmics responsables i/o membres de governs autònoms  per responsabilitat per omissió, negligència o corrupció en relació amb els incendis forestals de l’estiu de 2025.

  inFeliços els perseguidors  dels justos, de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern


dissabte, 27 de desembre del 2025

SANTA EULÀLIA DE PARDINES. PRATS DE LLUÇANES.

 

El Tomàs Irigaray  Lopez publica unafotografia que podria ser de l’any 2009, de l’església de parròquia rural de Santa Eulàlia de Pardines situada al SE del terme de Prats , a 670 m, prop de la carretera de Prats a Sant Feliu Sasserra.


Esmentada ja el 944 dins la demarcació del castell d’Oristà, aviat passà al domini dels senyors de Lluçà. Per la seva importància li foren unides el 1435, en qualitat de sufragànies, les antigues parròquies de Sant Vicenç de Prats i de Sant Andreu de Llanars, que se n’independitzaren el 1787.

Malgrat mantenir la seva categoria de parròquia, és a cura dels sacerdots de Prats de Lluçanès i en la seva demarcació hi ha vuit masies del municipi d’Oristà i dues del d’Olost.

La gran església és un edifici entre barroc i neoclàssic bastit en 1790-1809, amb la rectoria adossada.

Els masos més destacats del seu terme són Galobardes (convertida en residència casa de pagès) i el Castell de Quer ,  antiga casa senyorial i residència de cavallers, amb una torre de defensa.


Les pintures son de Ramon Noè i Hierro (Barcelona, 5 de agost de 1923​-Sabadell, 7 de agost de 2007 i Antoni Cortada i Espona (Prats de Lluçanès, Lluçanès, 1922 — Barcelona, 1988)

https://pratsdellucanes.cat/fires/santa-llucia-2025/attachment/pardines/

https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/santa-eulalia-de-pardines-prats-de-llucanes

https://museuartmedieval.cat/ca/colleccions/gotic/retaule-de-santa-eulalia-de-pardines-mev-639


 El retaule de Santa Eulàlia de Pardines va ingressar al Museu Episcopal de Vic abans de 1893. Actualment es troba exposat a la sala 10, planta 1a.

https://pratsdellucanes.cat/turisme/senders-locals/santa-eulalia-de-pardines/

https://patrimonicultural.diba.cat/element/santa-eulalia-de-pardines

https://algunsgoigs.blogspot.com/2021/06/goigs-santa-eulalia-prats-de-llucanes.html

Sentia un pessic al cor quan confegia aquesta publicació.

Només una Catalunya lliure i sobirana,  podria plantejar-se polítiques  demogràfiques que permetessin ocupar  i dignificar la totalitat del territori, està clar però, que hi ha massa  interessos  espuris , que tenen el benefici a curt termini com única opció possible. Anem MOLT tard. 

El mal no sempre ve d'Almansa, el llenguatge  xaró groller, inapropiat, deliberament incult, que sovinteja en la programació de les televisions en llengua castellana, en programes on persones de dubtosa honestedat, formació i/O intel·ligència, opinen de tot i de tothom, comença a traslladar-se a la televisió en llengua catalana

 Que santa Eulàlia  i    Sant Antoni de la  Sitja,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels  pradencs,  lluçanesos , urgellencs ,  montclarencs ,  figuerencs ,  pontarrins ,  ,  pallaresos , amazics, illencs,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits ,  sahrauís ... , pescadors , pagesos, ramaders ,..    i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

Ens dol assabentar-vos que els genocides, els piròmans,  els traficants de persones, armes, drogues , els corruptes, els policies assassins de Marroc ,... ,   continuen en llibertat

Badalona feia avergonyir a Catalunya davant del món,  migrants  contra migrans.  

«A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

inFeliços els perseguidors  dels justos i  de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern


divendres, 26 de desembre del 2025

SANT ESTEVE DE CAULÈS. CALDES DE MALAVELLA. LA SELVA

 Del protomàrtir sant Esteve els fets dels Apòstols, 7, 54 llegia ;

Llavors va dir:

—Veig obert el cel, i el Fill de l’home  a la dreta de Déu.

   Ells, cridant amb tota la força, es van tapar les orelles i s’abraonaren tots alhora contra ell, el tragueren fora de la ciutat i començaren a apedregar-lo.

 Els testimonis havien deixat els seus mantells als peus d’un jove que es deia Saule.  Mentre l’apedregaven, Esteve pregava dient:

—Jesús, Senyor, rep el meu esperit.

     Després caigué de genolls i va cridar amb tota la força:

—Senyor, no els tinguis en compte aquest pecat!

I, havent dit això, va morir.

De l’església de Sant Esteve de Caulès o Caulès Vell al terme de Caldes de Malavella, a la Selva, llegia :

https://raco.cat/index.php/QuadernsSelva/article/view/273792/375244

Després  d’un  fase  visigoda  poc  coneguda,  que  ara  per  ara  només  indicaria  una continuïtat de poblament en el massís, es bastí el temple de Sant Esteve de Caulès.  Mencionat  per  primer  cop  el  919,  es  convertí  en  el  marc  del  procés  de  parroquialització i en el centre vertebrador d’un gran sector del massís.

Malgrat aquest paper, important com ho demostra el cementiri parroquial i l’edificació d’una petita cellera, la immensa majoria de la població visqué dispersa pel territori en masos. S’hi explotava el territori per a l’obtenció de productes forestals –principalment carbó–, ramaders i agrícoles, sobretot cereals, vinya i olivera.

Els  excedents  d’aquests  productes  eren  traslladats,  mercès  a  una  estratègica  xarxa de comunicació, als principals centres econòmics regionals, com Caldes de Malavella, als ports litorals i a Girona.



Per a entendre la seva decadència s’han de tenir en compte diversos factors. El primer, i més conegut, és l’impacte de les fams i epidèmies del  segle  XIV,  les  quals,  a  banda  de  delmar  la  població,  degueren  desorganitzar  l’economia del massís. Aquesta creixent pobresa provocà que la seva població anés emigrant cap als centres econòmics de l’entorn, com ara Lloret de Mar i Vidreres.

https://invarque.cultura.gencat.cat/card/12093

https://www.diaridegirona.cat/selva/2025/11/04/alerten-deteriorament-lesglesia-santa-ceclina-123362517.html

Quan al topònim :

https://oncat.iec.cat/veuredoc.asp?id=77538

En companyia del Josep Olivé Escarre ( Sant Llorenç Savall, 2 fr maig de 1926 + Castellar del Vallès, 6 de maig de 2019 ) havíem visitat LA PROFANADA PARROQUIA DE SANTA CECLINA, SECLINA I/O SECULINA. CALDES DE MALAVELLA. GIRONA, de la que en publicàvem una crònica : https://coneixercatalunya.blogspot.com/2014/01/la-profanada-parroquia-de-santa-ceclina.html

https://algunsgoigs.blogspot.com/2020/06/goigs-santa-seclina-o-seculina-caldes.html

No sabia trobar els Goigs  de Sant Esteve de Caulès, si existeixen sou pregats s de fer-nos-en arribar un exemplar a l’email castellardiari@gmail.com

També és patró de Caldes de Malavella:

https://algunsgoigs.blogspot.com/2015/12/goigs-sant-esteve-patro-de-caldes-de.html

Que el protomàrtir sant esteve elevi a l’Altíssim la pregària del poble català per a recuperar la seva llibertat nacional, el clam de les víctimes dels genocidis de Palestina, Gaza i d’arreu del món practicats contra minories ètniques/o culturals, i la queixa de les famílies dels que no reben assistència sanitària i/o social  al REINO DE ESPAÑA com a conseqüència de la corrupció endèmica i sistèmica de les seves elits polítiques, que no dubten a emprar el foc com element de distracció de les seves accions.

 El 30.5.2024 s’aprovava l’amnistia, els “ caïnites “, ho tenen clar SI al narcotràfic, SI al tràfic de persones, SI a la corrupció, NO  als drets de les dones, NO al drets de les minories, NO a l’amnistia, NO a la democràcia,.. NO,NO,NO,...

Ens dol assabentar-vos que la justícia no ha iniciat – encara -  investigacions formals àmplies contra els polítics autonòmics responsables i/o membres de governs autònoms  per responsabilitat per omissió, negligència o corrupció en relació amb els incendis forestals de l’estiu de 2025.

«A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

  inFeliços els perseguidors  dels justos, de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern

dijous, 25 de desembre del 2025

IN MEMORIAN DE L’ANTONIO MORAS NAVARRO I LA SEVA GRAN TASCA EN L’ÀMBIT DE LA DIVULGACIÓ DEL PATRIMONI CULTURAL DE L’URGELL SOBIRÀ I DE CATALUNYA

  Des de la meva infància he sentit que " qui no estrena res per nadal, no res val ", i així any rere any, he anat estrenant, mitjons, roba interior, camises,..., aquest any 2025 però, l'estrena serà més sonada,  enviaré a comunicacio@enciclopedia.cat  dades de l’Antonio Moras Navarro perquè es facin ressò de l’activitat gegantina, en l’àmbit del Patrimoni Històric.  


L’Antonio Moras Navarro va ser una figura fonamental en la preservació i difusió del Patrimoni Històric de l’Urgell sobirà i de Catalunya. La seva trajectòria professional i humana destaca per una dedicació exemplar que mereix la màxima lloança i reconeixement públic.

Antonio Moras Navarro va néixer el 15 de juny de 1951 al barri de Vallcarca, Barcelona, i va traspassar el 15 d'octubre del 2016 a la mateixa ciutat.

El 1979 obtingué la llicenciatura en Geografia i Història, especialitat en Història Medieval. El 1988 assolí la segona llicenciatura, en la mateixa facultat, especialitat Història de l'Art.

Va ser mestre de primària entre 1978 i 2006, a més de col·laborar en la preparació de llibres de text per a l’escola

Des de l’any 1982, Moras Navarro va ser col·laborador del Servei del Patrimoni Arquitectònic del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, documentant i fotografiant prop de 500 obres arquitectòniques de la comarca de l'Urgell sobirà .

Va crear un arxiu personal extens, dedicat especialment a l’art romànic català, i va contribuir decisivament a la memòria fotogràfica i documental de la comarca de l'Urgell sobirà i del Pirineu. 

La seva mirada artística, rigorosa i sensible, ha esdevingut referent indiscutible en l’estudi del patrimoni històric de Catalunya.

Va publicar el 1989 el “Vocabulari Bàsic d’Art per a l’escola” a la Col·lecció de Dossiers de Rosa Sensat.

El 2004, a la col·lecció juvenil “Quan la Terra era plana” de Barcanova, va narrar les dures condicions de vida dels pagesos medievals, una mostra del seu compromís amb la divulgació de la història.

La seva tasca gegantina ha estat essencial per tal que l’Urgell sobirà disposi avui d’una documentació rigorosa i valuosa sobre el patrimoni arquitectònic i artístic.

Des de diversos àmbits institucionals i associatius, s’ha reclamat el reconeixement explícit de la seva obra, que roman encara  desconeguda  per a moltes persones.

La comarca de l’Urgell sobirà, la comunitat educativa i cultural de Catalunya, i tots aquells que estimem el patrimoni històric de la nostra terra, devem a l’Antonio Moras Navarro una gratitud infinita i un homenatge explícit.

 L’extens treball de camp, la mirada crítica, la meticulositat documental i la generositat pedagògica de l’Antonio Moras Navarro , són el millor llegat per les generacions futures, que podran conèixer i estimar la nostra història gràcies a la seva obra.

A la GEC digital, properament,  hi figurarà una entrada :

https://www.enciclopedia.cat/gran-enciclopedia-catalana/antoni-moras-i-navarro

 Antoni Moras i Navarro

 

(Barcelona, 15 de juny de 1951 - 15 d'octubre del 2016 ).

 

Mestre i historiador de l’art.

Llicenciat en Història Medieval (1979) i Història de l’Art (1988), exercí de mestre de primària (1978-2006). Des de l’any  1982 col·laborà amb el Servei del patrimoni arquitectònic de la Generalitat de Catalunya, fent estudis documentals i fotogràfics d'unes 500 obres arquitectòniques de la comarca de l'Alt Urgell. És autor de Vocabulari Bàsic d'Art per a l'escola (1989) i Quan la Terra era plana (2004), una novel·la històrica infantil amb voluntat didàctica per explicar com era l’Edat Mitjana. També col·laborà com autor de llibres de text.

És de ben nascuts ser agraïts.

dimecres, 24 de desembre del 2025

ERMITA DE SANTA MAGDALENA - CAPELLA DEL BOIXADER. VALLCEBRE. EL BERGUEDÀ SOBIRÀ.

 



 https://patrimonicultural.diba.cat/element/santa-magdalena-2

https://patrimonicultural.diba.cat/element/llegenda-dels-tresors-de-santa-magdalena

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/39992

Llegia que l'església es troba ubicada en un pendent de la muntanya, aprofitant un clar que queda al costat de l'antiga font, i allunyada de nuclis de població i de cases.

És una construcció de petites dimensions, d'una sola nau, orientada a llevant, de planta rectangular, amb un campanar d'espadanya sobre el carener de la teulada. L'absis és quadrat i no queda diferenciat respecte de la nau, tot i que el mur de migdia sobresurt el cos de la sagristia. Tot l'edifici és cobert amb teulada a doble vessant de teula àrab amb carener perpendicular a la façana principal que s'obre a llevant. Els murs són de pedra basta de diferents dimensions, amb algunes cantoneres escairades.

La porta és d'arc de mig punt adovellat, de factura molt rústega i amb dovelles de pedra tosca, amb una inscripció tallada en un bloc de pedra ubicada al costat dret, on posa la data de construcció, 1663, amb el crismó al centre (JHS) i a sota una roda de la sort o marca de picapedrer. A la part superior de la façana hi ha un petit òcul que dona llum a l'interior.

Interiorment el sostre és de volta de canó arrebossada simple, presbiteri quadrat, amb la sagristia amb accés des de la zona de l'altar pel costat dret. Separa l'absis de la nau un cancell de reixa de ferro forjat que té una porta a la part central.


A l'entrada hi ha un petit cor format per un empostissat de fusta al qual s'accedeix per una escala lateral.

El campanar d'espadanya és de factura tardana o posterior a la capella original, fet amb maó arrebossat i d'un sol ull. Acull una petita campana.

La façana de ponent presenta tres mènsules que reforcen la subjecció de la teulada que en aquest costat presenta un voladís més ampli per garantir la protecció de la zona nord de l'edifici.

També es conserva a l'interior, encastada a la paret, una petita pica baptismal de pedra

El conjunt mostra un edifici de factura popular, fet amb materials trobats a l'entorn, ja que la pedra no està ben escairada i és de diferents mides, amb un tipus de construcció molt rudimentària i que demostra que la factura va ser feta per persones que no dominaven la tècnica constructiva.

A l'exterior es conserva una creu de pedró amb una inscripció il·legible a la base de pedra. Així com una font que actualment es nodreix d'aigua canalitzada

https://patrimonicultural.diba.cat/element/goigs-de-santa-maria-magdalena

https://es.wallapop.com/item/goigs-de-santa-maria-magdalena-1124695204

La figura d’aquesta Santa, de la que se’n parla poc, però clar i entenedor en els evangelis [ pels que conservem encara la capacitat lectora ] no te cap màcula, ni segona interpretació possible, Lluc ens diu a 8,1 : Algunes dones acompanyen Jesús, i cita textualment : algunes dones que havien estat curades d’esperits malignes i de malalties : Maria , l’anomenada Magdalena, de la qual havien sortir set dimonis. En el seu moment vaig fer en relació a aquesta secundaria d’or, un petit treball d’investigació :

Magdala, ( antiga ciutat de Palestina, a Galilea, prop del llac Tiberiades. Lloc de naixement de Maria de Magdala. El nom actual es Migdal ) no en saben gaire coses més, l’enciclopèdia catalana - La Gran - no en diu res. La seva ubicació prop del llac ens permet pensar que gaudia i potser gaudeix encara avui d’un clima mediterrani, molt similar al de la mateixa ciutat de Roma ; aquesta circumstància ens dona peu alhora a plantejar-nos Magdala com un lloc on molts del romans que tenien responsabilitats en l’administració d’aquells territoris, i tenien la seva casa, o almenys una casa on retirar-se a descansar en els seus períodes d’esbarjo.

No hi ha cap afirmació de que Maria Magdalena fos – o no - jueva, Mt 4,23 i següents en relació a Llc 8,2, ens permet formular la tesis de que Maria Magdalena es d’ascendència romana, vídua amb recursos econòmics ,que posarà en endavant a disposició permanent de Jesús i els seus deixebles, com a conseqüència de la seva conversió. En el text es diu que li havien sortir set dimonis, - avui sabem que les malalties d’origen nerviós i/o mental per la mentalitat d’aquella època, eren dimonis que tenien les persones dintre dels cos – la vida de Maria Magdalena fins a la trobada amb Jesús devia haver estat un patiment continu que veurà el seu final amb la guarició, aquesta es la causa primera de la conversió de Maria Magdalena, la seva pròpia sanació ; el posterior seguiment de Jesús , la seva presència en el miracle de la multiplicació dels pans i dels peixos, l’escolta atenta i admirada del sermó de les benaurances , portaran Maria Magdalena al costat de la Creu, on – una vegada més – la trobem juntament amb Maria, mare de Jesús en el seu dolor.

Maria, dita la Magdalena, es una figura bàsica en la tasca evangelitzadora de Jesús, no òbviament al nivell dels 12 escollits, però si juntament amb d’altres persones, en el suport econòmic i logístic al Mestre i als seus deixebles, el paper de les torres, sol ser més ensalzat que els dels fonaments, sàpiguen tots plegats, que les unes només poden existir si les altres aguanten.

Enlloc sens parla de Maria Magdalena en termes que ens permetin afirmar la seva edat, hi ha però una constant, es una de les companyes habituals de Maria, mare de Jesús, tenim doncs una informació que ens dona peu a imaginar-nos que aquesta afinitat podia venir de que ambdues tenien una edat semblant, propera als 50 anys, i fins i tot, que també en ambdues es donava la situació d’ésser vídues en primeres noces.

Jesús atorga un paper principal a les dones en contra del sentiment generalitzat a l’època de considerar-les únicament objectes de dret i no subjectes. Recordem el paper mediador de Maria en el miracle de les Noces de Qana, aquí s’inicia aquest paper que la pietat popular associa a Maria, la d’intercedir davant Jesús. En la resurrecció i contra el costum que recull Mt. 18,16 tota qüestió ha de ser resolta per la declaració de dos o tres testimonis, tenim el testimoni d’una única dona, el que no li dona cap valor en el món jueu, alhora que reforça justament per a nosaltres , la creença en la resurrecció, que no es desenvolupa seguint uns protocols normalitzats, - avui en diríem standars – sinó que confirma aquest paper rellevant de les dones, en la persona de la Magdalena.

Maria Magdalena tindrà un paper excepcional en la resurrecció, serà testimoni presencial– el primer – que veurà a Jesús, seva es l’exclamació rabuni , (Mestre ) quan Jesús la crida pel seu nom .

La tradició oriental afirma que, després de la Pentecosta, Maria Magdalena va anar a Efes on va viure juntament amb la Verge Maria i Sant Joan, i que va morir en aquella Ciutat , on es va iniciar el seu culte. A mitjans del segle VIII, hi ha constància que Sant Wilibaldo va anar en romiatge fins a Efes per visitar el Santuari de Maria Magdalena. L’any 886 les seves relíquies foren traslladades a Constantinopla.

Segons una de les tradicions franceses àmpliament estesa a l’ occident, Maria Magdalena, juntament amb Llàtzer i les seves germanes, va venir a la Provença a predicar l’evangeli. Durant els darrers trenta anys de la seva vida visqué a La Sainte Baume. La devoció a la Santa s’estengué també per terres catalanes, i aquesta advocació del Pla de la Garga en seria clarament una mostra. Més enllà del paper evangelitzador que la pietat popular adjudica a la Magdalena , i que no estem en condicions d’afirmar ni de negar. La presència silenciosa i discreta de la Magdalena , sempre al costat de Maria, mare de Jesús, recolzant activament l’acció evangelitzadora del Rabuni, te ja, almenys per a mi , una força que justifica sobradament la seva declaració de santedat.

Maria de Magdala, la Magdalena, es l’exemple palès de tantes i tantes persones, que d’una manera callada, quasi anònima, fan el que cal fer, sense demanar res, sense esperar res, deixant-se guiar únicament per la gràcia de Déu.

Que Santa Maria de Magdala, la Magdalena  i   Sant Antoni de la  Sitja,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels  vallcebresos , berguedans ,   ,noguerencs , aranesos  , andorrans , amazics, illencs,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,   , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits ,  sahrauís,    , pescadors , pagesos, ramaders ,..    i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

A QUI NO ES CANSA DE PREGAR, DÉU LI FA GRÀCIA. 

Ens dol assabentar-vos que la justícia no ha iniciat – encara -  investigacions formals àmplies contra els polítics autonòmics responsables i/o membres de governs autònoms  per responsabilitat per omissió, negligència o corrupció en relació amb els incendis forestals de l’estiu de 2025.

  inFeliços els perseguidors  dels justos, de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern

dimarts, 23 de desembre del 2025

IN MEMORIAM. ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SEIX, ADVOCADA A SANT SERNI. MONTFERRER I CASTELLBÓ. L’URGELL SOBIRÀ. LA VEGUERIA DELS PIRINEUS

  

https://indretsescbergueda.blogspot.com/2013/09/sant-serni-de-seix-montferrer-i.html

https://www.poblesabandonats.cat/fitxes/876

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/15624

Seix és un petit nucli del municipi de Montferrer i Castellbò, situat en un coster entre el barranc de Graoris i el del Prat Nou, a 1.258 metres d’altitu

l’església  de Seix , advocada a sant Serni, la retratava l’Antonio Moras Navarro  ( Barcelona,   15 de juny de 1951 +  Barcelona, 15 d'octubre del 2016 ), que quan confegia la fitxa de Patrimoni explicava que   sant Serní de és una església de petites dimensions d'una sola volta de canó seguit reforçada per tres arcs torals, rematada a llevant per dos arcs en degradació que s'obren a un absis semicircular llis i cobert amb volta de quart d'esfera.

 


https://www.enciclopedia.cat/gran-enciclopedia-catalana/antoni-moras-i-navarro

La finestra absidal, central en relació amb l'eix de simetria del temple, és tapiada a l'interior, i en queda a l'absis una altra de doble esqueixada que dona a la façana de migdia. Aquesta façana sud té dues finestres més de doble esqueixada, i una tercera de perfil rectangular a la part alta, mentre que la portalada, d'una arcada de mig punt adovellada simple, rau a la façana de ponent on és rematada amb campanar d'espadanya d'un sol ull. La teulada cònica de l'absis és lliure tangencialment amb els dos vessants de la nau. El material de cobertura de tota aquesta teulada és de llosa ben conservada.

Els murs, llevant del de tramuntana, estan pràcticament arrebossats, tot i que deixen entreveure a trossos l'aparell fet de lloses bastant regulars però ben col·locades. L'interior està tot enguixat i té pintures d'època barroca.

 


Fotografia del Jordi Contijoch Boada. Any 2003

Cal destacar una pica beneitera arraconada a sota de l'escala de fusta que, en dues tramades, permet l'accés al cor que hi ha als peus de la nau.

El temple és precedit  per una tanca de pedra que delimita el cementiri. Té un parament irregular, fet a base de lloses pràcticament sense desbastar, i presenta una porta d'accés en arc rebaixat a ponent.

Només una Catalunya lliure i sobirana,  podria plantejar-se polítiques  demogràfiques que permetessin ocupar  i dignificar la totalitat del territori, està clar però, que hi ha massa  interessos  espuris , que tenen el benefici a curt termini com única opció possible.

No sempre el mal ve dAlmansa.  El llenguatge  xaró, groller, inapropiat, deliberament inculte , que sovinteja en la programació de les televisions en llengua castellana, en programes on persones de dubtosa honestedat, formació i/o intel·ligència, opinen de tot i de tothom, comença a traslladar-se a la televisió en llengua catalana

Que sant Serni   elevi  a l'Altíssim la pregària del poble català per assolir la llibertat nacional, els clams de les víctimes dels genocidi ètnics i/o culturals que es duen a terme arreu del món, i les peticions de justícia dels que pateixen la corrupció endèmica i sistèmica del REINO DE ESPAÑA.

Amén !!!  

A QUI NO ES CANSA DE PREGAR, DÉU LI FA GRÀCIA. 

Ens dol assabentar-vos que la justícia no ha iniciat – encara -  investigacions formals àmplies contra els polítics autonòmics responsables i/o membres de governs autònoms  per responsabilitat per omissió, negligència o corrupció en relació amb els incendis forestals de l’estiu de 2025.

Badalona feia avergonyir a Catalunya davant del món,  migrants  contra migrans.  

  inFeliços els perseguidors  dels justos, de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern

dilluns, 22 de desembre del 2025

ESGLÉSIA PARROQUIAL DE BENIFALLET, ADVOCADA A L’ASSUMPCIÓ DE LA MAREDEDÉU, MAL DITA SANTA MARIA. L’EBRE JUSSÀ. TARRAGONA. CATALUNYA

 

https://www.benifallet.cat/esglesia-parroquial

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/13380

L'església parroquial de Benifallet , advocada a l'Assumpció de la Marededéu, mal dita santa Maria, per la influencia nefanda de l’església herètica  dels nostres invasors ,    està situada a la plaça major del poble i va ser bastida el 1635. Datada entre els segles XVI i XIX i és d'estil neoclàssic.


 Edifici aïllat, d'una sola nau, amb contraforts i capelles laterals. La façana és de composició simètrica, amb un cos central on es troba la porta d'accés a l'església, amb un arc de mig punt, elements decoratius molt sobris i l'arrencada de dues torres. Una de les torres no va arribar a aixecar-se i l'altra, on es troba el campanar,  va ser restaurada després de la victòria dels sediciosos feixistes encapçalats pel general Franco, contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC de la II República, episodi criminal   que els historiadors feixistes  batejaven – exitosament – com  “ Guerra Civil “ , i l’església herètica coma “ Cruzada”,  dada que malgrat els esforços de la jerarquia , els catalans no hem oblidat  -  . La coberta és de teules, a doble vessant. Sobre l'entrada hi ha un rosetó i finestres laterals en cada una de les capelles.

 Va patir desperfectes durant el conflicte bèl·lic  que van afectar al  frontal de l'altar major de festa d'estil barroc




El 31 de gener de 2009 es va instal·lar en una vitrina de seguretat en una capella lateral de l'església parroquial de Benifallet una marededéu del segle XIII, una talla de fusta policromada de transició entre el romànic i el gòtic . Es va optar per instal·lar-la a  l'església parroquial,  al centre del poble, en comptes de l'ermita, l'espai originari de la talla, per motius de seguretat.


La talla, de 86 centímetres d'alçada per 35 d'amplada, representa la Mare de Déu coronada, en una posició frontal molt hieràtica, un tret característic del romànic. Per contra, els plecs de la túnica i el fet que la verge s'estigui aguantant el mantell amb la mà esquerra són característiques més pròpies del gòtic. Li falta la mà dreta, i tot fa pensar que hi sostenia el nen Jesús, també desaparegut.

https://latribunadelbergueda.blogspot.com/2016/06/antiga-esglesia-parroquial-de-la.html

https://algunsgoigs.blogspot.com/2025/02/goigs-la-mare-de-deu-de-benifallet-en.html

Quan al topònim:

https://oncat.iec.cat/veuredoc.asp?id=7668

El Concili d’Efes va proclamar solemnement la maternitat divina de la verge Maria, «Mare de Déu» (Theotokos).   Es va  decretar l'excomunió per a tots els qui no s'atenguessin al acordat  en el mateix concili.

L’església catalana, i les esglésies Orientals,  es refereixen a Maria com “ Marededéu”.

L'església que passejava sota pal·li al sàtrapa Francisco Franco Bahamonde (El Ferrol,​ 4 de desembre de 1892-Madrid, 20 de novembre de 1975),  pel que fa a la denominació " correcta"  de la mare de Jesús,  es mantenia en allò tant tronat - i alhora tant propi d'aquest REINO - de  ‘sostenella y no enmendalla’.

Els catalans – des de sempre – entenem que el tractament correcte de la Verge Maria és Marededeú, la forma SANTA MARIA, s’imposava a sang i fetge – com acostumen a fer-ho quasi sempre els ocupants - , és clarament masclista, i menystenidora del paper de la Marededéu.

Fa tants anys que tenim l’enemic a casa que bona part de la societat pateix el síndrome de 1714, antecessor de la síndrome d’Estocolm, que comporta assumir com a pròpies les tesis dels ocupants.

Que la Marededéu elevi a l'Altíssim la pregària del poble català per assolir la llibertat nacional, els clams de les victimes dels genocidi ètnics i/o culturals que es duen a terme arreu del món, i les peticions de justícia dels que pateixen la corrupció endèmica i sistèmica. 

Amén !!!  

A QUI NO ES CANSA DE PREGAR, DÉU LI FA GRÀCIA 

 inFeliços els perseguidors  dels justos i  de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern