Matias En Mais Castanyer publica un parell de fotografies de Lliurona i la
seva dessacralitzada església de la que
l’Antoni Noguera i Massa ‘, el Jordi
Fernandez i Cuadrench , l’Eva Bargalló i
Chaves , i la Gemma Ylla-Català i
Passola, n’escriuen a : https://www.enciclopedia.cat/ec-catrom-0412201.xml
L’església de Sant Andreu de Llorona presenta una estructura força
modificada en èpoques posteriors a la seva construcció.
Planta, a escala 1:200, de l’església, constituïda per una nau rectangular
amb un absis a llevant, originàriament semicircular, i amb la porta d’entrada a
la façana de ponent.
És d’una sola nau amb la capçalera orientada a llevant i el portal
d’entrada a ponent. Segons J. Murlà i Giralt, primitivament hi havia hagut un
absis semicircular, del qual encara queden restes de la cornisa damunt la
teulada de la sagristia que al segle XVI devia substituir aquell.
Les modificacions també devien suposar un sobrealçament de la nau; queda
clarament constatat a les façanes laterals de l’edifici i de la torre aixecada
a l’angle sud-oest de l’església.
La façana principal és orientada a ponent. És centrada pel portal d’entrada
al temple. Aquest portal és format per tres arcs de mig punt en gradació. Té
llinda i timpà. L’únic element decoratiu és al timpà i correspon a un període
estilístic posterior al de l’arquitectura. Damunt la porta s’obre una finestra
d’arc de mig punt senzilla. La simetria de la façana resta trencada per
l’alçament de la torre al costat meridional. És de secció quadrada i presenta
una obertura a cada una de les seves cares. Tant els murs de migdia com els de
tramuntana presenten una cornisa que marca el sobrealçament posterior. El mur
de migdia té tres finestres de doble esqueixada que il·luminen la nau i, vers
al costat de llevant, un contrafort que no sobresurt gaire del cos constructiu.
L’aparell exterior dels murs manifesta una gran homogeneïtat. És fet de
carreus de mesura regular i ben escairats, llevat dels murs corresponents al
sobrealçament de la nau, que són fets de pedruscall.
L’interior de l’església és cobert amb una volta de canó seguida.
Les característiques del portal de Sant Andreu de Llorona es poden fer
extensives a la majoria dels portals de les esglésies garrotxines. Normalment
estan formats per diversos arcs en gradació amb llinda i timpà i sense
decoració esculpida en molts d’ells. Els portals esculpits queden limitats, en
general, a esglésies més importants corresponents a nuclis més poblats.
Atesa la perfecció de l’aparell dels murs, hom creu que l’església de Sant
Andreu de Llorona fou construïda al segle XII. Cal constatar que una gran part
dels edificis religiosos d’aquesta comarca, malgrat que parteixen d’una
concepció gens complexa, presenten un aparell molt perfeccionat que contrasta
amb la simplicitat de la concepció espacial.
La porta de l’església de Sant Andreu de Llorona, situada al mur de ponent
de l’edifici, presenta una senzilla decoració esculpida que pot ésser datada a
l’època romànica.
La decoració de la porta és formada per tres arquivoltes en gradació que
deixen espai per a un timpà semicircular sobre una línia d’impostes decorada al
seu pla inclinat.
La decoració d’època romànica és al pla inclinat de la línia d’impostes,
que segueix l’escalonament de les arquivoltes. El motiu decoratiu és molt
senzill i consisteix en la successió de mitges boles, de les quals sols es
conserven tres a la part esquerra de la línia d’impostes.
Aquest tipus d’ornamentació és molt freqüent tant en la decoració
d’impostes com en la decoració d’arquivoltes o frisos. Alguns dels paral·lels a
la mateixa comarca de la Garrotxa són la finestra de Santa Magdalena de Maià de
Moncal, on decoren una arquivolta, o les decoracions de les impostes de
l’interior de Sant Miquel de Bassegoda.
Per a la datació d’un element tan simple cal tenir present la història i la
documentació de l’edifici del qual forma part. L’església de Sant Andreu de
Llorona és esmentada per primera vegada en un document del 1019 i l’estudi de
l’edifici el considera una obra del segle XI amb diverses transformacions
posteriors. La decoració de la porta és una prova d’aquestes transformacions
que ha sofert l’edifici. Així, podem considerar que la decoració de la línia
d’impostes pot ésser una obra romànica del final del segle XII o del
començament del segle XIII, mentre que la decoració del timpà ha d’ésser
considerada d’època posterior
A la porta de l’església de Sant Andreu de Llorona hi ha els dos batents
reforçats amb una ferramenta de ferro forjat composta per set bandes
horitzontals, tres al batent dret i quatre a l’esquerre. A més dues bandes
verticals planes divideixen els dos batents per la meitat.
Sis de les set bandes horitzo ntals presenten als seus extrems una doble espiral. Una d’elles, situada al batent esquerre i de mida més reduïda que les altres, és completada amb dues parelles d’espirals disposades simètricament al centre de la peça. La banda superior del batent dret té els extrems acabats en tres espirals.
El pany és al batent dret i és format per una placa de ferro rectangular.
El forrellat és sustentat per tres anelles. Cap d’aquests dos elements presenta
ornamentació. Just sota el pany hi ha una maneta amb una anella de secció
cilíndrica.
L’estat de conservació de les peces de ferro forjat que romanen a la porta
és força bo. Tanmateix, per la disposició d’aquestes, cal suposar que manquen
alguns elements.
És difícil donar una datació més o menys exacta, atès que es tracta d’un
model que es repeteix sense gaires variacions en un període de temps força
llarg en esglésies de caràcter rural, fora de l’àmbit d’influència dels
corrents estilístics. Aquest tipus de decoració es troba en esglésies datades
tant del segle XII com del XIII
https://www.ara.cat/comarquesgironines/lliurona-poble-que-aconseguit-reneixer_1_1813883.html
L’escola es desenvolupa en rulots. Costa d’entendre que amb la diversitat d’usos
que té l’església, no reservessin un lloc per a fer escola, oi?
L'any 2013 l'Ajuntament d'Albanyà inicia un projecte per restaurar
diferents parts d'aquesta església, amb l'objectiu que els veïns de Lliurona en
puguin fer ús.
L'edifici, tot i que és propietat del bisbat, es troba desafectada i per
tant no hi ha oficis religiosos.
Des de la seva desafecció el 2017, l'església s'ha convertit en un espai
públic per la comunitat que ocupa els habitatges de l'entorn. Aquests han
reconvertit la nau central en diversos espais, com una biblioteca, espai
d'intercanvi de roba i un espai d'oci a la zona de l'altar. L'espai de la
sagristia s'ha reconvertit en un bar, desdibuixant totalment l'espai.
http://invarquit.cultura.gencat.cat/Cerca/Fitxa?index=0&consulta=&codi=17850
Bassegoda és un petit nucli de població muntanyenc de l'antic municipi
fronterer del mateix nom, al qual pertanyia també Lliurona. Aquest en va ésser
desagregat de la comarca de la Garrotxa per a ser agregat al municipi
d'Albanyà.
Per consegüent, va canviar de
comarca administrativa a l'Alt Empordà, el que és una esmena de la divisió
administrativa de la Generalitat (1936) que era més respectuosa amb la seva
vinculació històrica, ja que Bassegoda i els altres petits nuclis que integren
el seu terme tenen l'origen en el monestir benedictí de Sant Aniol d'Aguja.
La mal dita “ taula de diàleg” deixava clar que dissortadament a Catalunya
no li calen els “ enemics exteriors”, oi?.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada