diumenge, 17 de juliol del 2022

CALS FRARES AGUSTINS I LA SEVA CAPELLA ADVOCADA A LA PURÍSSIMA CONCEPCIÓ DE MARIA. TIANA. EL MARESME

  

La Lourdes Fusté Perán, publica una fotografia a la pàgina TIANA EN IMATGES sense cap peu informatiu ; li deixava un prec, Nom de la casa?




Em contestava Cals Frares, el Mapa de Patrimoni en diu; antiga masia transformada en casa senyorial. Té planta rectangular i l'alçat es distribueix en baixos, dos pisos, unes golfes i una coberta amb quatre vessants. Destaquen els annexos laterals, molt importants, com ara, un porxo de deu arcades sostingudes per pilars i amb elements decoratius neoclàssics com ho són les balustrades i les hídries. A la banda dreta, un accés directe duu a una petita capella.


És important assenyalar quins són els elements que formaven part de la construcció inicial: a la façana es poden veure les llindes, brancals i llindars de pedra que ja formaven part de l'antic mas, així com la porta adovellada, d'arc de mig punt, que a la reforma posterior fou coberta per un balcó amb balustrades suportat per columnetes de ferro colat.


Cal destacar, a la decoració, el frontó o coronació de la façana realitzat amb terra cuita, que representa motius vegetals que envolten un rellotge de sol. Damunt de totes les finestres ho a garlandes pintades i amb elements florals.


La capella és un edifici religiós d'ús particular, de planta rectangular i una sola nau. El coronament ha quedat dins un mur més alt degut a la construcció d'un passatge directe entre la casa i la capella. Aquest coronament curvilini que combina les línies còncaves i convexes és l'únic element que dóna una mica de dinamisme i ritme a la petita construcció.


Com és mal costum, cap dada de l’advocació  de la capella,  ens agradarà tenir-ne noticia a l’email castellardiari@gmail.com


Ho demanaré al Centre de Documentació de Cultura Popular i Religiosa deCatalunya ( Arxiu Gavín)


Rebia un email del Centre de Documentació de Cultura Popular i Religiosa deCatalunya ( Arxiu Gavín) acompanyat d’un parell de fotografies, en el que em deien; Capella de la Marededéu de la Concepció, Casa dels Frares o Cal Bachs, Sense culte, Tiana, Maresme

 

 


Data fotografia color  Josep Sansalvador  Castellet  2-IV-1988

 


Data fotografia b/n Josep Maria Gavín Barceló 22-IX-1984


El Josep Maria Toffoli Carbonell, em deixava un comentari , la Capella es del segle XVIII , s’hi venerava la Immaculada Concepció de Maria, dita també la Puríssima Concepció. 




La porta d'entrada presenta la llinda i els brancals de pedra. Al bell mig de la façana hi ha una finestra ovalada i a ala part superior es pot veure una empremta circular sense que en l'actualitat s'hi distingeixi res a l'interior.


Can  ( casa d’en ) implicava el reconeixement de la titularitat dominical – la propietat – i un cert distanciament social, el Cal  ( casa d’El)  no implicava cap reconeixement  en l’àmbit dels drets reals, i denotava una certa proximitat i confiança,  que intuïm devien conrear els frares agustins. Us deixo una pregunta, a l’època dels frares Agustins la casa va fer funcions d’escola ?.


  El Can es feia servir més en l’àmbit agrícola i/o rural, i el Cal en l’àmbit urbà. 


Com a tants i tants catalans – i àdhuc a les bones persones, d’arreu del mon -  el tema del català i les restriccions que es volen TORNAR a posar per al  seu ensenyament, a mi en té revoltat.

 

A l’època del José Rodrigo y Villalpando, I marqués de la Comuerta (Zaragoza, 1668 – Madrid, 7 de diciembre de 1741), les instruccions eren “"...de manera que se consiga el efecto sin que se note el cuidado" , d’aleshores ençà però, els botxins “  a por ellos “;   s’han acostumat a fer les seves maleses  amb plena consciència de la seva immunitat.

 

Fa més de 300 anys que ho intenten sense èxit, confiem en que l’ Alexandre Deulofeu i Torres (l'Armentera, Alt Empordà, 1903 - Figueres, Alt Empordà, 1978) ho encerti, oi?


En la infinita  confiança en Déumaleeixo a tots aquells que persisteixen en la dèria de destruir Catalunya.