dimecres, 30 d’abril del 2025

CAPELLA DE CA L’ESTEVE, ADVOCADA A SANT QUIRZE I SANTA JULITA, PARRÒQUIA DE BESORA. NAVÈS. EL SOLSONÈS

 

El sostre demogràfic de Navès , amb una  superfície de145,3 km² ,  el terme més gran de la comarca del Solsonès,   s’assolia al cens de 1857 amb 1766 ànimes. Catalunya en tenia 1.652.291, es tancava l’exercici 2024 amb 300 habitants de dret a Navès, i 8.012.231 a Catalunya. La caiguda demogràfica és antològica.

Al llarg dels anys hem tingut ocasió de visitar-lo, sempre però, hi ha racons per descobrir, com l’església de Sant Quirze  i Santa Julita de ca l’Esteve, al terme de Navès, a la parròquia de Besora.


El temple ha estat molts anys abandonat i sense culte. Recentment, els anys 1984 i 1985, l’edifici ha estat objecte d’una restauració i ha estat arranjat el seu aspecte exterior.

La descripció ens diu ; Edifici d’una nau, coberta amb volta de canó i capçada a llevant per un absis semicircular, obert a la nau per un arc presbiteral en degradació. L’absis s’assenta parcialment en un podi, superant un xic la forma semicircular, i el seu ràfec és format per una cornisa trapezoïdal.

A la façana de ponent hi ha la base d’un petit campanar d’espadanya. Aquesta presenta signes evidents d’haver estat reformada.

A més de la porta d’accés, molt posterior, oberta al mur de migjorn, hi ha tres finestrals. Un al centre de l’absis, de doble esqueixada, amb l’arc superior monolític. Un altre d’iguals característiques, però d’esqueixada senzilla, a la part sud-oriental de l’absis. I, finalment, una finestra de creu al mur de ponent.

L’aparell ha estat fet amb carreus ben tallats i escairats, disposats molt ordenadament en filades uniformes i regulars, tant a l’exterior com a l’interior. En aquest, l’absis i l’arc preabsidal tenen una senzilla motllura que forma la imposta d’on arrenquen l’arc i la volta.

Tot i la seva senzillesa de petit edifici rural, el seu acurat aparell i la correcció en la seva construcció, indiquen una datació dins el segle XII avançat per a la seva erecció

Ens agradarà, si existeixen, rebre un exemplar dels Goigs a l’email castellardiari@gmail.com

https://algunsgoigs.blogspot.com/2020/06/goigs-sant-quirze.html

https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/sant-quirze-de-ca-lesteve-naves

https://les33ermitesromaniquesdenaves.wordpress.com/24-ermita/

  Que Sant Quirze i Santa Julita  elevin a l’Altíssim la pregària el poble català per assolir la seva llibertat nacional.