dimecres, 7 de maig del 2025

ESGLÉSIA PARROQUIAL DE LES ANOVES , ADVOCADA A SANTA EULÀLIA. OLIANA. L'URGELL SOBIRÀ. LA VEGUERIA DELS PIRINEUS

 

https://www.poblesabandonats.cat/fitxes/1374

Llegia de l’església parroquial de les Anoves , advocada a Santa Eulàlià, al terme d’Oliana, a la comarca de l'Urgell sobirà :  Església d'una sola nau amb absis semicircular alterat per una construcció posterior adossada. Els murs són de pedres irregulars sense escairar. Pel canvi de materials, s'observa que en algun moment el mur perimetral de l'església fou elevat.

L'església està coberta amb volta de canó, que arrenca d'una imposta bisellada que s'estén al llarg dels murs perimetrals. Tot i que l'absis originalment era semicircular, avui és rectangular a causa d'un afegit posterior.

La porta- situada al sud- té tres arcs en degradació amb les arquivoltes llises, sense motllures.

Sobre la paret de ponent s'eleva un campanar d'espadanya de dos ulls.




L’havia retratat l’Antonio Mora Navarro:


https://www.enciclopedia.cat/gran-enciclopedia-catalana/antoni-moras-i-navarro

https://coneixercatalunya.blogspot.com/2025/12/in-memorian-de-lantonio-moras-navarro-i.html

https://invarquit.cultura.gencat.cat/card/15669

Quan al topònim:

https://oncat.iec.cat/veuredoc.asp?id=2972

Ens agradarà, si existeixen, rebre un exemplar dels Goigs a l’email castellardiari@gmail.com

https://www.enciclopedia.cat/catalunya-romanica/santa-eulalia-de-les-anoves-oliana

No trobava cap referència a Nuestra Señora de Castelbruedo, i em sorprenia l’afirmació; Oliana está en Cataluña, y es un municipio muy pequeño de unos cientos de habitantes en el valle del Sergre justo debajo del embalse de Oliana. Sin embargo, ya no hay una iglesia católica allí, y la única iglesia cercana es la iglesia de Sant Climent cerca de Coll de Nargo, que parece estar a unas 6 millas de distancia.

https://fatimazoporlapaz.org/28-marzo-nuestra-senora-de-castelbruedo-cataluna-espana/

Sospito  que és una acció de desinformació, una més, de les que es practiquen pels monolingües genocides. Agrairé però qualsevol dada al respecte a l’email castellardiari@gmail.com 

Només una Catalunya lliure i sobirana,  podria plantejar-se polítiques   demogràfiques  que permetessin ocupar  i dignificar la totalitat del territori, està clar però, que hi ha massa  interessos  espuris , que tenen el benefici a curt termini com única opció possible. Anem MOLT tard. 

L'associació - forçada -  amb el REINO DE ESPAÑA ha estat MOLT negativa en tots els aspectes, també, també, en l'àmbit religiós en el que s'havia produït una simbiosis entre l'Església i el poble, recordeu que aqui dèiem escolans  - els que van a l'escola-  als que al  REINO anomenaven   MONAGUILLOS. 

El mal no sempre ve d'Almansa, el llenguatge  xaró groller, inapropiat, deliberadament inculte, que sovinteja en la programació de les televisions en llengua castellana, en programes on persones de dubtosa honestedat, formació i/O intel·ligència, opinen de tot i de tothom, comença a traslladar-se a la televisió en llengua catalana

 Que santa Eulàlia   i    Sant Antoni de la  Sitja,  elevin a l’Altíssim la pregaria dels olianesos,  urgellencs ,  montclarencs ,  figuerencs ,  pontarrins ,  ,  pallaresos , amazics, illencs,  gitanos, aragonesos, asturians , valencians,  bascos,  aranesos , gallecs, catalans, corsos, escocesos, ucraïnesos , gal·lesos, palestins , hawaianesos, afganesos, inuits ,  sahrauís, iranians, libanesos, houthis , usuaris de Rodalies de Catalunya, usuaris de la xarxa viaria de Catalunya , pescadors , pagesos, ramaders , andalusos victimes dels aiguats, andaluses victimes de la manca de cribratges de mama, victimes  de les inundacions de València, victimes del monolingüisme genocida,     i tots els col·lectius minoritzats i reprimits, Senyor; allibera el teu poble!!!.

Ens dol assabentar-vos que els genocides, els piròmans,  els traficants de persones, armes, drogues , els corruptes, els policies assassins de Marroc , dels EUA ,  d'Iran , ... ,   continuen en llibertat

Les eleccions  d’Extremadura venien a confirmar  el traspàs DEFINITIU I ENS TEMEM QUE IRREVERSIBLE  de la “ milana bonita “

Badalona ens recordava - dolorosament -  que els pobres són aquells que no serien el que són si nosaltres fóssim el que hauríem de ser.

«A qui no es cansa de pregarDéu li fa gràcia»

 Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país.

inFeliços els perseguidors  dels justos i  de les minories  ètniques i/o culturals   perquè d’ells és l’infern